I dag måste tung lastbil, tung buss och personbil med klass två med en totalvikt över 3,5 ton vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Detta mellan den 1 december och 31 mars då vinterväglag råder.
Nu har näringsdepartementet skickat ut en promemoria på remiss med förslag till ändring i trafikförordningen som innebär att det blir krav på att även tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul och eventuella släp.
– Förslaget syftar till att öka tryggheten ute på vägarna och gör att det ställs samma krav på yrkesförare som på privatbilister, säger Leif Pettersson, som sitter i trafikutskottet.
Han menar att här i Norrbotten, där det råder vinterväglag fem månader per år, är frågan oerhört angelägen att få ordning på.
De lokala åkerföretag som PT kontaktar känner dock inte till lagförslaget, eller anser att de känner till det för dåligt för att kunna uttala sig om det.
Sveriges Åkeriföretag med över 6 000 medlemmar är dock emot ändrade krav.
– Nuvarande svenska krav på vinterdäck på tunga fordon bör inte ändras, säger Mårten Johansson, teknikchef.
Organisationen anser inte att det finns några vetenskapliga rapporter om att vinterdäck på alla hjul ökar trafiksäkerheten.
– Framkomlighet i trafiken är viktig, men detta är inte bara en däckfråga. Vinterväghållning med plogning, sandning och saltning, måste också få en högre prioritet vilket alla trafikanter har nytta av, säger Mårten Johansson.