Välkända argument för Vägverket

Christian Eriksson, ställföreträdande chef för vägunderhållet i Vägverket region Norr, har hört saltmotståndarnas argument många gånger. En sak håller han med om.- Givetvis skyddar snö och is vägbanan från slitage.

Piteå2008-03-19 00:00
PITEÅ (PT)Saltningen av vägarna har debatterats i många år.

- Vi saltar aldrig när det är tio minusgrader och fruset. Det görs när temperaturen ligger runt noll och då är det redan blött, säger Eriksson.

Saltfria vägar skadas

Ett stort problem är att det regnar allt oftare under vinterhalvåret.

- I dag har vi mellan 35 och 40 tillfällen med regn under en säsong. Förr var antalet mellan tio och tolv. Det är framför wallt längs kusten vi ser en markant förändring av vädret. Något som gjort att vi i Västerbotten har problem även på vägar vi inte saltar. I inlandet däremot faller nederbörden som snö.

Spårbunden trafik

Tilltagande trafikvolymer bidrar också till en ökning av slitaget.

- De så kallade 2 plus 1-vägarna med mitträcke gör att trafiken blir mer spårbunden.

Eriksson berättar om den utredning som snart ska påbörjas.

- Där ska vi titta på alla faktorer; från väder och vind till kvaliteten på vägbeläggningar och storleken på stenar.

Under lupp

Även saltets betydelse hamnar under lupp.

- Ja. Ingenting kommer att utelämnas. Men vad vi vet redan är att saltet inte påverkar Betumen, bindemedlet i asfalten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om