Väljer bort rapsolja från dieseln vintertid

Rapsolja i dieseln gör drivmedlet miljövänligare men känsligare för köld. Många bränslebolag har redan tagit bort rapsoljan för att undvika problem och den kraftiga kylan gör nu att även Statoil och Ingo väljer bort varianten under januari månad. Preem ser dock inga problem i nuläget.

Diesel blandas med rapsolja för miljöns skull men vintertid är det många bränslebolag som väljer bort varianten då den är känsligare för köld.

Diesel blandas med rapsolja för miljöns skull men vintertid är det många bränslebolag som väljer bort varianten då den är känsligare för köld.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-01-08 21:57

Förfarandet är inget nytt. Vintertid väljer många bränslebolag i Norrbotten att gå över till ren diesel eftersom rapsolja i dieseln gör drivmedlet trögflytande när det är kallare än minus 30 grader. OK-Q8, Shell, ST1, Qstar och Bilisten byter till ren diesel redan i början av vintersäsongen. Bränslebolagen Statoil och Ingo följer klimatet och byter diesel först om det blir kraftig kyla medan Preem behåller det biobaserade förnybara bränslet, RME, i tankarna.

– I nuläget finns det inget skäl att ta bort RME, men vi följer hela tiden temperaturutvecklingen, säger Tove Grönkvist, pressansvarig på Preem.

Skoogs bränsle använder aldrig rapsolja i sin diesel.

Ren diesel på väg

På fredagsförmiddagen hade den rena dieseln ännu inte levererats till Statoils stationer i länet.

– Det är på gång. Sedan är det en liten fördröjning innan vi får ut det till kunden då det tar ett tag innan den gamla volymen försvinner och den nya dieseln kommer upp. Nu kör vi utan i januari och sedan får vi ta ett nytt beslut för februari beroende på temperaturen, men det kan komma köldknäppar då också, säger Mikael Mörnsjö, produktspecialist på drivmedel på Statoil.

Beslutet kom i den stränga kylan på torsdagen.

Kallt fort

– Vi vet att januari och februari är årets kallaste månader och vi följer klimatet så gott det går, men nu blev det kallt så fort. När blir så här kallt kan det bli följdeffekter och kunderna kan få problem med sina fordon. Vi har bara haft ett fåtal klagomål och vi vill undvika kommande problem för kunderna och med den rena dieseln förstärker vi körprestandan, säger Mikael Mörnsjö.

Trögflytande diesel riskerar bland annat att sätta igen bränslefilter.

Irmgard Mårtensson är presskontakt på Ingo och meddelar att den rena dieseln är på väg.

– Om det inte kommer i dag (läs fredag) så kommer det ren diesel de närmaste dagarna. Vi kör så januari ut och sedan får vi ta ett nytt beslut i februari beroende på temperaturen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!