Vakter för att hålla ordning i lederna

SKOTERFARA. Tolv personer har skadats i olika skoterolyckor i Norrbotten under de två senaste månaderna. En hund har körts ihjäl. I hela landet har sju personer omkommit. Nu vill bland annat Vägverket införa "ordningsvakter" som komplement till polisens bevakning.

Piteå2006-03-04 00:00
Skoterförare och passagerare är en relativt hårt olycksdrabbad grupp. I samband med lov och helger ökar olycksstatistiken. I sju av tio olyckor finns alkohol med i bilden.<br /><br />Situationen är ett problem som flera olika myndigheter och organisationer i Norrbotten försöker komma till rätta med. Vägverket, polisen, Sveriges snöskoterägares riksorganisation (Snofed), länsstyrelsen, Samernas riksförbund, Kommunförbundet, Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet och Banverket har gått samman för att arbeta fram ett åtgärdsprogram. Visionen är att "snöskotertrafiken ska bedrivas utan att människor, djur eller miljö skadas eller störs".<br /><br /><h3>Alkoholrelaterat</h3>Ungefär 170 000 snöskotrar finns i trafik i Sverige under de cirka tre månader på året som de är möjliga att köra. De flesta av alla terrängskotrar är registrerade i de fyra nordligaste länen. Drygt 39 000 finns i Norrbotten.<br /><br />- Vi ser inte att antalet olyckor minskar, snarare tvärtom, säger Ove Lundberg, ansvarig för skoterfrågor vid Vägverket region norr.<br /><br />Alkohol och hög fart är orsaken till de flesta olyckorna. Under 2005 inträffade 137 olyckor i landet med 144 skadade och 13 omkomna.<br /><br /><h3>Övervakning </h3>Mer övervakning i skoterlederna tror många skulle vara till hjälp. Däribland Snofed som föredrar bevakning, information och hårdare straff framför alkolås.<br /><br />- Bevakningen som finns i dag är sporadisk och rätt spartansk, säger Ove Lundberg. Det är en prioriteringsfråga för polisen och det är ingen hemlighet att det inte kommer högst på listan. Det är inte i den omfattningen att man råder bot på problemet.<br /><br /><h3>Ledvärdar</h3>I det åtgärdsprogram som tagits fram finns förslag att inrätta en annan typ av övervakning i skoterlederna, en sorts "ledvärdar" som får utbildning och samma förordnande som en ordningsvakt på krogen.<br /><br />- Skoterklubbarna skulle kunna utbilda personer som sedan hyrs in ett visst antal timmar av kommunen, säger Lundberg. Kommunen finansierar skoterorgansiationernas arbete med lederna. Här skulle man kunna få ytterligare en motprestation.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om