Vägverket vill minska bruket av dubbdäck
Förbud mot att köra med dubbdäck på vissa gator. Färre dubb i däcken. Minska den tillåtna tiden att köra på dubbdäck. Detta är några av förslagen som Vägverket lägger fram till regeringen.
Däckhandlare Henrik Andersson vill inte såga Vägverkets förslag rakt av. Trafiksäkerhetsmässigt tvivlar han på att det sparar pengar.
Foto: Jens Ökvist
Anledningen är att försöka komma tillrätta med de miljöproblem som användningen av dubbdäck sägs förorsaka.
Förslaget skapar debatt
I förslaget förespråkas att användningen av dubbdäck begränsas. Något som skapar debatt.
Henrik Andersson är däckhandlare i Piteå och han är tveksam till förslaget.
- Rent säkerhetsmässigt känns det här både dumt och fel, säger han.
Miljöaspekten köper han inte heller rakt av. Vägverket uppskattar besparingarna till cirka 480 miljoner kronor.
- Det talas om att dubbdäck är dåliga för miljön. Men i länder där de inte finns frigörs och mäts lika mycket partikelutsläpp upp.
Rent samhällsekonomiskt tvivlar han därför på de uppskattade vinsterna med förslaget.
- Med det klimat vi har kan det innebära fler olyckor med personskador som följd. Sjukhus- och rehabiliteringskostnaderna lär inte minska, resonerar han.
Ytterligare detaljer i förslaget ställer sig Henrik Andersson också frågande till, nämligen att kommuner med luftkvalitetsproblem ska kunna förbjuda fordon med dubbdäck på vissa gator.
- Ursäkta, men ska norrbottningar som åker exempelvis till Stockholm måsta byta till dubbfria däck för att gardera sig. Eller hur tänker de kommuner som väljer ett sånt förbud styra om trafiken, frågar han sig.
Sammantaget vill Andersson ändå inte såga förslaget rakt av, i sin helhet.
- Jag kan hålla med om att kvalitén på dubbfria vinterdäck är bra, men det är ingen som helst tvekan om att på isväglag som vi har här uppe är dubbdäcken i särklass bäst.
Marginell betydelse
Begränsningen av antalet dubb i däcken med 15 procent, som nämns i förslaget ser han ändå inte som något större problem.
- Ett normalt personbilsdäck innehåller hundratjugo dubbar. Förslaget innebär en begränsning till cirka hundra. Det tror jag är av marginell betydelse, säger Henrik Andersson.
Han ser hellre hårdare krav på mönsterdjupet.
- I Tyskland exempelvis är minimikravet tre millimeter på sommardäck. Nästan dubbelt så högt som vi har på våra vinterdäck. Här skulle det gå kräva hårdare tag.
Vägverket föreslår att genomföra förändringarna på prov redan till vintersäsongen 2010/2011 för att göra en utvärdering efter 2013.
FAKTA Vägverkets förslag om vinterdäck
Ge kommunerna rätt att förbjuda fordon med dubbdäck att köra på vissa gator för att lokalt klara lagstiftningen kring luftkvalité.
Begränsa tiden då dubbdäck är tillåtna till 1 oktober till 15 april förutom då vinterväglag råder.
Idag är det tillåtet att använda dubbdäck till den 1 maj, dubbdäcksanvändning ska fortfarande vara tillåtet vid vinterväglag.
Begränsa antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 per rullomkretsmeter. En minskning med cirka tio dubb per rullomkretsmeter.
Förslaget skulle minska antalet dubb i däcken med cirka 15 procent och en motsvarande minskning av slitage och partikelhalter kan förväntas.
Krav på vinterdäck med 3 mm mönsterdjup för utländska fordon med totalvikt av högst 3,5 ton.
Detta krav innebär att utländska fordon blir säkrare i vinterväglag.
Inför krav på vinterdäck på drivaxeln på tunga fordon.
Inför krav på 5 mm mönsterdjup på däck på tunga fordon exklusive släpfordon.
Dessutom föreslås ytterligare utredning av bland annat ökat krav på mönsterdjup för personbilsdäck, dubbdäcksavgifter i större städer av den modell Oslo använt sedan länge och förkortning av dubbdäcksperioden i södra Sverige.
Begränsa tiden då dubbdäck är tillåtna till 1 oktober till 15 april förutom då vinterväglag råder.
Idag är det tillåtet att använda dubbdäck till den 1 maj, dubbdäcksanvändning ska fortfarande vara tillåtet vid vinterväglag.
Begränsa antalet tillåtna dubbar i dubbdäck till 50 per rullomkretsmeter. En minskning med cirka tio dubb per rullomkretsmeter.
Förslaget skulle minska antalet dubb i däcken med cirka 15 procent och en motsvarande minskning av slitage och partikelhalter kan förväntas.
Krav på vinterdäck med 3 mm mönsterdjup för utländska fordon med totalvikt av högst 3,5 ton.
Detta krav innebär att utländska fordon blir säkrare i vinterväglag.
Inför krav på vinterdäck på drivaxeln på tunga fordon.
Inför krav på 5 mm mönsterdjup på däck på tunga fordon exklusive släpfordon.
Dessutom föreslås ytterligare utredning av bland annat ökat krav på mönsterdjup för personbilsdäck, dubbdäcksavgifter i större städer av den modell Oslo använt sedan länge och förkortning av dubbdäcksperioden i södra Sverige.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!