Besparingsåtgärderna för vinterunderhållet handlar bland annat om att förbättra metoderna för saltning av vägarna (beräknad besparing i Region Nord 1 miljon kronor), vidare att - som PT tidigare rapporterat om - ersätta reflexförsedda snöstörar av plast med vanliga vägruskor (besparing 2,5 miljoner kronor), att sänka kraven på snöröjningsfordonen samt att tvätta befintliga vägkantstolpar endast en gång om året mot tidigare vid behov (besparing 1 miljon kronor).
Den största besparingen räknar Vägverket emellertid med att kunna göra tack vare övergång till incitamentsbaserat ersättningssystem för vinterdrift. Det innebär att entreprenörerna får betalt efter väderutfallet i stället för efter antal kilometer man har kört. Genom det nya ersättningssystemet ska Vägverket Region Nord kunna spara 6,5 miljoner kronor.
Saltning
Enligt "Minisaltrapporten" från Vägverket och VTI (1993) kan saltmängderna minskas med 20-40 procent i landet i dess helhet utan att trafiksäkerheten eller framkomligheten försämras. Från vintern 1993/1994 till vintern 1996/1997 minskade saltförbrukningen med 50 procent och målet är att forsätta minska mängden salt.Förebyggande saltning, att sprida små mängder befuktat salt eller saltlösning på en torr eller fuktig vägbana just innan halkan är på väg att uppstå, är ett av de mest effektiva sätten att använda vägsalt. Med hjälp av väderprognoser, radar- och satellitbilder samt ett speciellt övervakningssystem som kallas VViS kan Vägverket med precision förutse var halkan kommer att uppstå och förekomma den.
Som bekant är många trafikanter i Sverige negativa till vägsaltet (rostskador på fordonen) och ju längre norrut man kommer, desto mer negativt inställd är man. Vägverket anser dock att vägsaltet ökar trafiksäkerheten och om man slutade använda tömedel för halkbekämpning på de högtrafikerade vägarna skulle antalet döda och svårt skadade öka med cirka 60 personer per vinter.
Utökat försök
I Norrbotten pågår ett halkbekämpningsprojekt, som inleddes redan förra säsongen, på E4 från Rosvik och norrut till en bit norr om Luleå. Försöket, som bland annat innebär att saltanvändningen minskas så mycket som möjligt, utökas nu till att omfatta ytterligare en sträcka norr om Luleå.Vägverket hade på torsdagen en träff på Pite havsbad med sina nya entreprenörer i Piteå och Pajala driftsområden. Ny entreprenör i Piteå driftsområde, som även innefattar Älvsbyns kommun, sedan den 1 september är Hellströms Bygg AB i Öjebyn. Kontraktet löper på fem år.
Sparkravet som innebär att Region Nord ska minska kostnaderna med 20 miljoner kronor under en femårsperiod kan jämföras med att bara kostnaden för snöröjningen uppgår till i runt tal 300 miljoner kronor per år i regionen.