Den efterföljande miljöutredningen visade att urlakning skett från den hyttsten som vägbanken delvis är uppbyggd med, och slutsatsen var att vegetationsskadan sannolikt kunde kopplas till urlakningen.
De nya riktlinjerna blev klara i december 2007 och är nu godkända. Principen i riktlinjerna är att varje användning av hyttsten skall föregås av en grundlig miljöbedömning längs hela vägsträckan och att denna bedömning skall göras och beskrivas redan i projekteringsskedet.
- Under 2007 har vi bland annat anlitat miljökonsultföretaget Ecoloop, som gått igenom och sammanställt allt som forskats och publicerats om hyttsten från SSAB i Luleå. Under året har vi också anlitat konsultföretaget SWECO, som gjort en inventering av samtliga 80 vägsträckor som Vägverket byggt med hyttsten. Inventeringen har inte i något fall visat på några synbara förändringar längs vägarna, säger Gunnar Zweifel, geotekniker hos Vägverket region norr, i ett pressmeddelande.
Under hösten 2007 har Vägverket åtgärdat bristerna vid väg 686 i Ubbyn. De åtgärder som vidtagits är i korthet att dikena förbättrats, vägslänterna har täckts för att minska kontakten med nederbördsvatten samt att påverkad jord har grävts bort och ersatts med annan åkerjord.