Vägskyltar förbryllar trafikanter

Vägverket asfalterar en del av E4 mellan Kopparnäs-avfarten mot Öjebyn, men olika skyltar om vilken hastighet som gäller förbi arbetsplatsen förbryllar trafikanter.

Trafiken dundrar tätt förbi asfaltläggarna och inte håller alla den rekommenderade farten på max 50 km/timmen

Trafiken dundrar tätt förbi asfaltläggarna och inte håller alla den rekommenderade farten på max 50 km/timmen

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2009-09-03 06:00
I samband med asfalteringen har Vägverkets personal satt upp mindre svarta skyltar med hastighetsanvisning 50 eller 70 km/timmen.
Samtidigt står de "vanliga" skyltarna kvar som anger att det är 90 som gäller på vägen. Och när PT kör sträckan emot Kopparnäs är inte 90-skyltarna övertäckta. Längre fram har personal täckt över en del av 90-skylten.
Vad är det som gäller?
Rekommenderad fart
Mattias Thelin är arbetsledare på E4. Han förklarar att de små skyltarna anger rekommenderad hastighet och arbetsledaren Peter Hakkala, säger att sträckan är 90-sträcka och det gäller oavsatt de rekommenderande skyltarna.
Det betyder att du inte kan bli bötfälld om du kör fortare än exempelvis 50 förbi den svarta fyrkantiga skylten.
- Egentligen vet vi inte om vi ska täcka 90-skyltarna eller inte. Det är ingen inom Vägverket som kunnat ge oss besked om det, säger Peter Hakkala.
Vägverkets informatör Lars Hedström i Luleå sökte svaret, och kom fram till att det finns ingen lag om att 90-skyltarna ska täckas.
- Och det är heller inte förbjudet att göra det om nu personalen vill det, säger Lars Hedström.
Frågan är dock om det är så omdömesfullt att köra fort förbi asfaltläggare.
Mattias Thelin och Peter Hakkala tycker inte det.
Vanligt med påkörningar
- Det finns ett skäl till varför vi satt upp skyltar om rekommenderad hastighet och det handlar om vår säkerhet, säger Mattias Thelin, som pekar på att det händer ofta incidenter där bilar kör in i skyltar och de så kallade "sergeanter"som ställs upp som markeringar.
- Men vi är dåliga på att rapportera in det, säger Peter Hakkala, som också pekar på faran att vägarabetarna blir för hemtama och inte tänker på olycksrisken.
Arbetsledarna säger att det är inte privatbilisterna som syndar mest.
- Det är yrkestrafiken. De man tror tänker på säkerhet kör sämst. Det är 60-tons långtradare och bussar som kör mest hänsynslöst förbi våra arbetsplatser, säger Peter Hakkala.
Sänk hastigheten
I går såg också PT hur bussar och bilar rundade de fartdämpande hinder Vägverket lagt ut på sträckan.
I går hörde också en läsare av sig till PT med kritik om att Vägverket satt ut vägmarkeringar på ett sätt som gör att trafik möter bilar på fel sida om vägen. Peter Hakkala ser inga problem med det.
- Sänk hastigheten och ta det lugnt. Bilarna har trots avspärrningen 6,5 meters vägbredd att köra på, säger Peter Hakkala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om