Det är ingen överraskning för Trafikverket att beläggningen över den hårt trafikerade Bergsviksbron bitvis liknar en schweizerost.
Mot den bakgrunden skulle bron, en gång för alla, få beläggningen åtgärdad.
Bort med asfalten - in med betong, löd framgångsreceptet som började verka fram redan gångna sommaren.
Försening råder
Dock blev insatserna försenade. Sent inkomna vägpengar och semestrar gjorde att prospektet försköts - och därför kom inte upphandlingen i gång förrän i september.
Mottot var att starta vägjobbet i oktober. Väl sent, men ändock.
- Men en av de tre anbudsgivarna har nu begärt en överprövning. Det innebär att projektet försenas. Det går inte att starta och hinna genomföra arbetet under smällkalla vintern, förklarar Jan Eliasson, upphandlare vid Trafikverket.
Lös gummimatta
De ständigt återkommande problemen med beläggningen på Bergsviksbron - E4-passagen över Piteälven - beror på att konstruktionen inte ligger still.
Under asfalten finns en fuktavstötande gummimatta fastklistrad mot betongen, där klistret släppt över stora partier.
Eftersom mattan ligger delvis lös får ny asfalt, som fylls i håligheterna, inte några bra fästytor.
När tung trafik sätter brofundamentet i gungning släpper asfalt och nya hål poppar ständigt fram.
Starkt slitlager
För att åtgärda problemen ska asfalten, gummimattan och en del av underbetongen hyvlas bort längs en körbana i taget - och begjutas med extremt stark betong som slitlager direkt mot fundamentet. Efter det ska schweizerosten förvandlas till ett evigt plant salsgolv, över 244 längdmeter.
Optiska ljuspunkter
En ny anbudsrunda är att vänta i vinter. Till våren eller kanske sommaren ska sjumiljonersprojektet vara i gång. Då kommer bron också att få optiska ljuspunkter fastsatta i vägräcket även på det norrgående körfältet.
Håll ut, hälsar Trafikverket
som äger bron.