Vägbyggen i norr stoppas av ny ringled i Stockholm

VÄGAR. Bygget av Norra länken i Stockholm kan göra att större vägsatsningar i Norrbotten skjuts på framtiden.- Det är mycket möjligt att det blir så, säger Peder Henriksson, objektsplanerare på Vägverket region norr.

Piteå2007-07-25 00:00
Norra länken är en ringled runt Stockholm som beräknas kosta 7,8 miljarder kronor att bygga.

Tillsammans med mångmiljardprojekt i Västsverige förbrukas större delen av Vägverkets pengar till nationella vägar. Då får övriga regioner spara.

Satsningen i huvudstaden kan helt enkelt leda till att andra projekt runt om i landet fryser inne.

Sparsamhet

- Visst kan en sådan satsning trycka undan pengar för oss i region norr. Resurserna är ju inte obegränsade. Vi ska revidera vår plan och vet i dagsläget inte vilka objekt som får stryka på foten, säger Henriksson med ansvar för Norrbotten.

Han kollega i Västerbotten, Tomas Ölvebring, tror att de större vägprojekten drabbas.

- Vägprojekt vid de mindre vägnäten berörs inte i samma utsträckning men vi har generellt lite pengar att röra oss med så vi blir sparsamma nästa år, säger Ölvebring till tidningen Norra Västerbotten.

Exemeplvis är den planerade byggstarten för investerings-objektet Boviken (vid Bonäset) - Rosvik för närvarande framflyttad till 2012-2015. Det framgår av Vägverkets reviderade investeringsplan för nationella vägar.

Piteå kommun har sagt sig villig att låna ut upp till 85 miljoner kronor för att påskynda ombyggnationen till så kallad 2+1-väg med mitträcke av vajertyp.

Men det förutsatte att projektet påbörjades 2009 - 2010.

Vid vägbygget mellan Skellefteå och Kåge gick Skellefteå kommun in med 183 miljoner kronor för att projektet skulle komma igång tidigare.

Osäker återbetalning

Det har blivit allt vanligare att offentliga och privata finansiärer förskotterar medel för att påskynda vägbyggen.

- Problemet är att Vägverket aldrig kan lova när pengarna betalas igen. Jag kan därför förstå om det väcker ett visst motstånd, inte minst i kommunerna som får stå för räntekostnaderna.

Skellefteå kommun har än så länge bara fått tillbaka 73 miljoner kronor av den totala lånesumman på 183 miljoner.

- I den bästa av världar skulle vi vilja betala av allt nästa år men det är svårt att säga hur det blir innan direktiven för verksamhetsplaneringen kommer i höst. Ambitionen är att betala tillbaka så fort som möjligt, säger Tomas Ölverbring till tidningen Norra Västerbotten, men konstaterar i nästa andetag att utan förskott så hade vägbygget mellan Kåge och Skellefteå inte blivit av på ett bra tag.

Hoppas på löften

Norrbottens hopp står till regeringens tidigare löften om utökade satsningar på vägnätet.

Kanske Vägverket får en större budget.

- Vi kan ju alltid hoppas. Regeringen har ju sagt sig villiga att satsa på samhällsekonomiskt lönsamma projekt. Det skulle innebära mer pengar till vägarna än järnvägen, säger Henriksson.

Vägverket region Norr, som omfattar Norrbotten och Västerbotten, har cirka 700 miljoner kronor årligen till vägbyggen och underhåll.

Det motsvarar 2 790 kronor per personbil i trafik.

Ändå räcker inte budgeten för att bevara standarden på alla vägar.





Väg Sträcka    Åtgärd  Längd

E4 Ersnäs-Nickbyn   Beläggning 15 km

E4 Lappbäcken-Harrioja Räffling  42 km

E4 Råneå-Töre  Beläggning 21 km

E4 Råneå-Töre  Mitträcke 21 km

E4 Harrioja-Salmis  Mitträcke 13 km

E4 Salmis-Haparanda Räffling  6 km

E4 Jävre-Piteå  Mitträcke 20 km

E10 Svappavaara-Mustalombolo Beläggning 10 km

E10  Kattån-Skröven  Beläggning  9 km

E10 Hakkas-Leipojärvi Beläggning 26 km

E10 Töre-Stenbron Räffling  194 km

E10 Svappavaara-Kiruna Räffling  42 km

E45 Ottostorp-Kåbdalis Beläggning 6 km

95 Jutis-Jäckvik Beläggning 20 km

97 Värmeverket-Ågärdan (Boden) Beläggning 4 km

99 Kalamaa-Kuusiniemi Bärighet  18 km

99 Haparanda-Karungi Beläggning 25 km

356 Avafors-Småsel Bärighet  11 km

374 Öjebyn-Böle Beläggning 5 km

394 Dokkas-Ullatti Beläggning 24 km

395 Masugnsbyn-Kero Beläggning 15 km

515 Långträsk-Koler Bärighet  16 km

567 Borgfors  Brounderhåll 0 km

750 Ljusån (Buddbyn) Brounderhåll 0 km

676 Övre Heden-S. BredåkerBärighet 8 km

682 Kittajaure-Puottaure Bärighet  15 km

691 Jämtön-E4  Beläggning 4 km

691 Rörbäck-Jämtön Beläggning 7 km

721 Åkroken-Kalix Beläggning 8 km

729 Nikkala-Kattilasaari Bärighet  16 km

733 Mattila-riksgränsen Beläggning 1 km

813 Vuodas-Flakaberg Bärighet  14 km

827 Luspebryggan-RuotkoBärighet  44 km

835 Gustavsberg-Narken Bärighet  16 km

865 Dokkas-Niilivaara Bärighet  25 km

Källa: Vägverket region norr



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om