Fordonen blir smutsiga. Bilrutorna kläggar och lacken angrips av rost. Dessutom påverkas miljön negativt.
- Samtidigt kommer man inte ifrån att saltning är en effektiv och billig halkbekämpningsmetod, säger Jan Nordqvist, Luleå, driftledare vid Vägverket region norr.
- Vi har försökt att minimera mängden vägsalt utan att göra avkall på trafiksäkerheten. Resultatet har visat sig lyckat, konstaterar Jan Nordqvist.
I samma veva kommer rapporter från Värmland - där försök med att blanda vägsalt och socker för halkbekämpning gett mycket goda resultat.
- Vi använder en mix av hälften vägsalt, hälften socker. Utfallet har varit effektiv på flera sätt, säger Vägverkets projektledare Göran Gabrielsson till PT.
Rostangrepp på fordonens zinkytor har minskat med hälften, enligt tester vid statens provningsanstalt.
Korrosionsskador på stålet har också minskat, om än inte i samma omfattning.
Utsläppen av tungmetaller i naturen har minskat.
Salt- och sockerblandningen verkar längre tider - än enbart salt - vilket innebär färre utkörningar.
Vägarna torkar dessutom snabbare.
- Priset på socker är en stötesten. Det finns inom EU ett så kallat industrisocker, ungefär sex gånger billigare än det socker vi använt. Men jordbruksverkets regelverk sätter stopp för Vägverket att importera industrisockret. Däremot tror jag det hindret går att överbrygga i framtiden om produkten får stort genomslag, säger Göran Gabrielsson.
- Vi har gjort försök med att hänga upp specialtillverkade vägsaltstenar, liksom motsvarande stenar av vägsalt/socker i områden där det finns gott om älg. Vi har vägt stenarna varje vecka, och kunnat konstatera att saltsockerstenarna varit de mest begärliga, förklarar Gabrielsson.
Men även på den punkten finns hopp i sikte.
- En forskare har tagit fram ett extrakt av granbark med en doft som älgarna ogillar. Blandar man extraktet i sockersaltlösningen hoppas vi kunna hålla älgar borta från vägarna, säger Göran Gabrielsson.
- Vi är mycket intresserade av projektet, och har meddelat projektledningen i Värmland att vi gärna ställer försökssträckor på våra breddgrader till förfogande, säger Helena Eriksson, vägunderhållschef vid Vägverket region norr i Luleå.
- Men innan ett försök aktualiseras i vår region vill vi ha garantier för att sockrat vägsalt inte bidrar till att locka älgarna upp på våra vägar, understryker hon.
Till nästa vintersäsong räknar Helena Eriksson med att de första nyporna sockrat vägsalt ska pytsas ut på valda sträckor av det norrbottniska och västerbottniska vägnätet.