Bilvaxglänsande lyster, testosteronmullrande V8:or och förföriskt formade plåtchassin – allt liknade en godisbutik för hugade motorentusiaster.
Uppställda på rad i klungor exponerades fordonen öppet och avklätt.
Som så många gånger förr.
Men med ett intresse i publikleden som alltid pumpar på femmans turboväxel.
Stora motorögon
Tony Johanssons entré väckte stora motorögon. ”Hopplock” kallade han sin motorhuvslösa skapelse som pusslats samman med delar från en Bubbla, Duett, Volvo 164, Cheva plus ytterligare något märke.
– Den är fin, deklamerar Johansson som köpte kärran i Stockholm för ett år sedan.
Så småningom ska bilen rivas ner i småbitar och renoveras med finlir som motto.
Mossan bortplockad
”Finlir” har även varit Thomas Sundkvists adelsmärke sedan han blev herre över en sönderslagen, mossbeklädd, övergiven Mazda 616 av årsklass 1972.
– Ägaren hade flyttat söderut och i princip ’glömt’ bilen under några träd i Munksund. Jag kontaktade honom och fick överta det sargade fordonet gratis, berättade Sundkvist.
Oräkneliga mekartimmar senare har den ärrade fyrhjulingen fått ett rejält botoxlyft under Sundkvists flinka fingrar.
– Det är kul att vara här, roligt att ställa ut och se alla andra ögonstenar, sammanfattade Thomas Sundkvist, bosatt i Älvsbyn.