Utsläppen ökar från lastbilar

Utsläppen från lastbilar ökar och det oroar etanoltillverkaren Sekab i Örnsköldsvik. De vill att åkarna ska börja köra på etanolbränslet E95. Men det finns inte i Norrbotten.

Etanoltillverkaren Sekab i Örnsköldsvik vill att lastbilsnäringen ska köra på E95 men det saknas mackar för det i Norrbotten och Västerbotten.

Etanoltillverkaren Sekab i Örnsköldsvik vill att lastbilsnäringen ska köra på E95 men det saknas mackar för det i Norrbotten och Västerbotten.

Foto: Sekab

PITEÅ2019-04-27 10:45

Under fredagen släppte Sekab i Örnsköldsvik som tillverkar etanolbränslet ED95 siffror som anger att under 2018 ökade utsläppen från tunga fordon i Norrbotten med 5 500 ton. En ökning med 5,4 procent jämfört med 2017.

Detta trots att bilarna enligt uppgift enbart körde 0,9 procent längre jämfört med året innan.

– Fungerande transporter är helt nödvändiga för ett fungerande samhälle. Men transporternas klimatpåverkan måste minska. Vi behöver snabba på omställningen till biodrivmedel om vi ska ha en chans att nå en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert vid Sekab.

Som etanoltillverkare vill företaget att åkerierna ska börja köra på etanolbränslet E95 som är skattebefriat biobränsle. Problemet är dock att det bränslet varken finns i Norrbotten eller Västerbotten, och för att köra på det måste åkerierna investera i fordon med motorer som kan köra på E95. Dagens dieslar klarar det inte.

Burlink har 58 lastbilar som kör allt från drivmedel till kraftliner för Smurfit kappa. Alla bilar körs på fossila bränslen med sju till nio procents inblandning av biobränslet HVO 100. Bränslet tankas på en av ST1:s stationer vid kraftlinerfabriken.

– Tidigare kunde vi köra på hundraprocentig HVO 100, men det plockade drivmedelsföretaget bort, säger Burlinks ägare Kjell Lindqvist.

Han utesluter E95 som drivmedel.

– Ja, det finns som sagt inte i Norrbotten.

Han är i grunden positiv till att hans bilar ställer om till mer klimatsmarta bränslen.

– Men förutsättningen är att kunden vill betala för det dyrare drivmedlet, säger han.

Per Sjöberg i Piteå har 35 bilar som kör allt från betong till timmer. Åkeriet försöker köra klimatsmart.

– Vi köper Preems evolution diesel som har en inblandning av Sunpines talldiesel. Vi strävar hela tiden efter att köra så bränslesnålt som möjligt där förarna är utbildade i ekodriving.

Lena Nordgren vet att ED95 i dagsläget inte finns på publika mackar i länet.

– Men vi ser alltid till att hitta kundanpassade tanklösningar. Vi arbetar hela tiden med att kedjan med tillgänglighet av ED95-bränslet ska växa. I närtid får Västernorrland tre platser. Vi har inga konkreta planer idag för Västerbotten och Norrbotten. Men på sikt vill vi att ED95 ska kunna tankas i hela landet, säger hon

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!