Utnyttjade PT för annonskampanj

Vilseledande marknadsföring. Så uppfattar ansvariga vid Piteå-Tidningen en annonskampanj där ett där ett företag kontaktat ett antal annonskunder till PT. Företagen har lovats en produkt med publicering på PT:s hemsida. Någon sådan publicering kommer inte att ske.

Stefan Hedkvist, annonschef vid Piteå-Tidningen, är minst sagt irriterad hur Sundsvallsföretaget använd PT:s namn i en vilseledande kampanj. (Arkivbild)

Stefan Hedkvist, annonschef vid Piteå-Tidningen, är minst sagt irriterad hur Sundsvallsföretaget använd PT:s namn i en vilseledande kampanj. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2015-05-08 18:57

Det var häromdagen som Stefan Hedkvist, annonschef vid Piteå-Tidningen, blev uppmärksammad på det märkliga upplägget.

– Det var annonskunder till oss som frågade vad det var för kampanjs vi var involverade i, berättar han.

"Vilseledande"

Kunderna uppgav att de blivit kontaktade av ett företag som heter Effekt sälj i Sundsvall AB. Företaget har uppgett att de säljer en produkt som heter Goda Nyheter i Piteå där de utlovar publicering på Piteå-Tidningens hemsida.

– Jag kan bara konstatera att vi är inte delaktiga i en sådan produkt. Den kommer inte heller att finnas på vår hemsida överhuvudtaget, säger Hedkvist.

– Vi har inte något samarbete med det här företaget. Sannolikt kommer vi inte heller ha något samarbete i framtiden.

Är det här lurendrejeri eller rent av ett bedrägligt beteende?

– Jag vill vara försiktig i hur jag formulerar vad det här handlar om. Jag nöjer mig i dagsläget med att kalla det direkt vilseledande. Effekt Sälj går ut och lovar våra annonskunder en produkt som de benämner Goda Nyheter och antyder att det här sker i samarbete med oss. Vi har inget inget samarbete. Vi kommer inte publicera produkten på vår hemsida. Punkt, säger annonschefen.

Även Luleåtidningar

Piteå-Tidningens ledning har varit i kontakt med Sundsvallsföretaget.

– De backade direkt. De bad om ursäkt och lovade gå ut till de företag de kontaktat i Piteå och förklara läget.

Enligt vad PT erfar har företaget Effekt Sälj AB i Sundsvall haft samma upplägg i Luleå. Där har de kontaktat företag och erbjudit produkten och att kampanjen sker i samarbete med Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens Kuriren.

Även där har tidningsledningarna agerat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om