Utgången flaska upprör kund

Livslängden på kolsyremaskinens flaska var nästan utgången när Per Ivar Ölund fick den. Rusta ville först inte byta ut den – men nu backar butiken och ger kunden rätt.

Per Ivar Ölund är besviken på Rusta efter köpet av kolsyremaskinen.

Per Ivar Ölund är besviken på Rusta efter köpet av kolsyremaskinen.

Foto: Joel Gustafsson

PITEÅ2018-09-27 16:31

Den 18 september gick Inger Aldrin in på Rusta i Piteå för att handla en kolsyremaskin till särbon Per Ivar Ölunds stundande 75-årskalas.

Hon ville ha en röd "Bubblemaker" och fick då köpa visningsexemplaret på hyllan för 199 kronor. Allt var frid och fröjd tills Per Ivar Ölund skulle testa sin present.

– Då ser jag att plastflaskan inte får användas efter oktober 2018, säger han.

Med anledning av varningstexten har Per Ivar Ölund har inte vågat använda flaskan än.

– Jag vill ju inte få vattnet i ansiktet när det bubblar, säger han.

Besviken gick Per Ivar Ölund in på Rusta med kvittot och kolsyremaskinen i en plastpåse.

– Personen i kassan var väldigt nonchalant och ville knappt prata med mig, säger han.

Det slutade med att han fick lämna butiken med varan.

– Jag kommer aldrig gå in på Rusta igen. Jag tycker också att det borde finnas en varning innan man köper produkten att flaskan har ett utgångsdatum, säger Per-Ivar Ölund.

PT kontaktar Cecilia Gärdestad, presskontakt på Rustas huvudkontor, som direkt börjar göra efterforskningar.

– Det är ett bäst före-datum på tre år för de här flaskorna och när jag pratar med varuhuset i Piteå säger de att det är jättetråkigt att kunden inte är nöjd, säger hon.

Enligt Cecilia Gärdestad låter det som en fullt godkänd reklamation om flaskan har så kort datum.

–  Här är det i så fall vi som har brustit i kommunikationen med kunden. Om kunden har möjlighet att komma in igen ska han självklart få en ny flaska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om