Utbyggnad för 130 miljoner

Piteå hamn ger järnet för framtiden. 115 meter ny kajyta växer fram som garant för allt tyngre laster och än större fartyg.

I flera år har utökad kajkapacitet utgjort en prioriterad önskedröm för hamnledningen. Nu är drömmen på väg att infrias.

I flera år har utökad kajkapacitet utgjort en prioriterad önskedröm för hamnledningen. Nu är drömmen på väg att infrias.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-05-21 18:01

Småbåtshamnen på Haraholmen har upphört att existera. Innanför stenpirarna där segelskutor och motorbåtar en gång förtöjts har nu 60 000 kubikmeter muddermassor droppats ner under vattenspegeln.

Den uttjänta småbåtshamnen har även tillförts 200 000 ton grus och småsten, intransporterat från en närliggande täkt, och tippat ovanpå muddermassorna tillsammans med stora mängder bergkross.

Alla dessa massor utgör grunden för hela kajprojektet och bäddar för en förlängning av kajen till totalt 695 meter.

Insatsen utökar även det direkt angränsande markområdet med 10 000 kvadratmeter (på sikt 27 000 kvadratmeter) för framtida lagring av inskeppade vindkraftsdelar och diverse annat gods.

– Vi har kommit en bra bit på väg och i oktober räknar vi med att välkomna de första fartygen till nya kajen, säger projektledare Daniel Danielsson från Piteå hamn.

En ny infartsväg har initialt byggts från Haraholmsvägen för att underlätta för alla tusentals lastbilstransporter och minimera risken för störningar i den alldagliga hamnverksamheten.

Muddringsinsatsen utanför nya kajområdet har ökat farledsdjupet till 12,7 meter under normalvattennivå.

– För att bära upp kajdäcket har 96 grova stålrörspålar borrats ner under vattenytan och förankrats en dryg meter in i den fasta berggrunden.

De 21 meter långa stålrören har fyllts med armering och betong för att palla väder, vind och gigantiska framtida jättelaster.

Upptill på de lodräta stålrören har stora prefabricerade betongblock lagts fast, där ytan just nu kläs med armering inför gjutning av kajdäcket.

– På den gamla kajdelen har det varit möjligt att lyfta gods på 100 ton om två kranar använts samtidigt. På nya kajen ska en hamnkran själv klara av att lyfta 150 ton, säger Mikael Öqvist, produktionschef från Skanska.

Hela kajkalaset vid Piteå hamn är kostnadsberäknat till 130 miljoner kronor. Av detta bidrar EU med hälften; 65 miljoner kronor. Piteå kommunkoncern står för 55 miljoner kronor medan länsstyrelsen bidrar med tio miljoner kronor.

Kajen mäter i dag 580 meter och vid starten på 1970-talet fick sju fartyg plats samtidigt längs kajen.

Dagens lastfartyg är större och betydligt mer platskrävande än den tidigare generationens båtar, och i dag får endast tre fartyg plats på samma utrymme. Fartygens ökade volym och allt tyngre laster är grunden till behovet av förlängd kaj.

Utbyggnaden drivs som ett samarbetsprojekt mellan Piteå Hamn och Skanska Sverige AB. Bygget av själva kajen sysselsätter mellan 12–15 personer.

Piteå hamn

Kajen på Haraholmen är i dag 580 meter lång.

För 130 miljoner kronor förlängs kajen med ytterligare 115 meter, mot den numera nedlagda småbåtshamnen (därifrån båtarna flyttats till Bondön).

Rälsen för hamnens kranar förlängs in över nya kajen, vilket innebär att samma kranar kan nyttjas för lastning och lossning.

Piteå hamn invigdes sommaren 1973 och av 53 svenska hamnar är den i Piteå en av tre som aldrig har behövt underhållsmuddras.

Djupet i nuvarande hamnområde är 12,7 meter.

I snitt anlöper ett nytt fartyg per dygn till hamnen på Haraholmen.

Det största fartyget som anlöps hamnen är en oljetanker på 75 000 DWT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!