USA tror på Pite-oljan och satsar på tekniken
USA satsar på idén att göra biobränsle av svartlut. Den första fullstora anläggningen kan därför komma att byggas i Michigan. Inte i Piteå där tekniken utvecklats. Anledningen är att myndigheterna i USA varit snabbare på att ordna finansieringen.
Ingen tvekan. Michael Wood, USA:s ambassadör i Sverige, och Gail Kimbell, högsta chef på US Forest tror på idén att göra biobränsle av svartlut. De tror också på en snar finansiell lösning för att bygga en fullstor anläggning i Ecanaba, Michigan.
Foto: Anders Westergren
Wood är mycket imponerad av Chemrecs svartlutsförgasningsprojekt.
- Det har enormt hög potential och är bra ur många aspekter. Svartlutsförgasningen i Piteå är mitt favoritprojekt, berättar ambassadören.
Ny intäktskälla
Michael Wood har som ambassadör fokuserat på att skapa samarbeten mellan Sverige och USA gällande förnyelsebar energi. Satsningen går under namnet One Big Thing. Wood har bland annat listat 48 svenska företag med inriktning på förnyelsebar energiproduktion, som han presenterat för amerikanska riskkapitalistföretag. Dit hör Chemrec med sitt svartlutsförgasningsprojekt i Piteå, som närmar sig kommersiell tillverkning av DME-drivmedel.
- Utöver framställningen av miljövänligt bränsle kan svartlutsförgasningen bli ett viktigt komplement till pappers- och massaindustrin. I USA, liksom Europa, är lönsamheten för tillfället låg. Då kan tillverkningen av DME bli en viktig extra intäktskälla.
Nära lösning
Finansieringen av en fullstor anläggning i Ecanaba, Michigan, är inte helt klar. Men Wood tror på en snar lösning.
- Staten Michigan är involverade och arbetar ambitiöst med frågan.
Dessutom förklarar Wood att det i USA finns nya fonder för förnyelsebar energi som hanteras av departementet för agrikultur (motsvarande svenska jordbruksdepartementet).
Också Gail Kimbell visar stort intresse för Chemrecs svartlutsförgasning.
Stor marknad
-Tänk att från samma råvara kunna göra brädor, papper och bränsle. Det är ju fantastiskt bra, tycker hon och betonar vikten av fortsatt samarbete och utbyte mellan USA och Sverige.
- Det ger goda förutsättningar för framgångsrik forskning och utveckling av ny teknologi.
Jonas Rudberg, vd för Chemrec som äger tekniken, är tacksam över det stora intresset från USA.
- Där finns hälften av världens alla pappersbruk och en stor marknad.
Bränsle 2010
USA ligger i dag steget före Sverige och EU i satsningen på svartlutsförgasning. Men förhoppningsvis leder detta till att beslutsprocessen påskyndas. Då kan en fullstor anläggning i Piteå kanske byggas ungefär samtidigt med den i USA.
Men först ska den så kallade DME-piloten konstrueras. Det kommer att ta ungefär ett år. Den blir 25 gånger större än nuvarande provanläggning.
- I mars 2010 hoppas vi kunna leverera det första bränslet, säger Rudberg.
Rådet nöjd
Även Peter Roslund, kommunalråd, är nöjd med utvecklingen.
- Projektet accelererar. Äntligen börjar folk förstå vad det här handlar om och vilken fantastisk uppfinning det är.
Chemrecs teknik förgasar biomassan i så kallad svartlut till syntesgas som gör framställning av miljövänliga drivmedel som metanol, syntetisk diesel DME (dimetyleter), vätgas eller grön el möjlig.
Svartluten kan jämföras med råolja som sedan raffineras till en mängd produkter.
En fullstor anläggning vid varje massabruk tros kunna producera 25 procent av Sveriges drivmedelsbehov på fordonssidan.
Volvo har redan en motor som kan köras på DME.
Svartlutsförgasningen som öppnar nya möjligheter för massabruken. Träd kan nämligen förvandlas till så mycket annat än papper och brädor. I dag talas om framställning av baskemikalier för allt från fordonsbränsle till mediciner. Detta utan att de olika intressena behöver konkurrera om råvaran.
Grundprinciperna för förgasningstekniken har länge varit kända med de tekniska hindren stora. Chemrecs teknologi är ny och unik. Utvecklingsanläggningen i Piteå är den enda av sitt slag i världen.
Svartluten kan jämföras med råolja som sedan raffineras till en mängd produkter.
En fullstor anläggning vid varje massabruk tros kunna producera 25 procent av Sveriges drivmedelsbehov på fordonssidan.
Volvo har redan en motor som kan köras på DME.
Svartlutsförgasningen som öppnar nya möjligheter för massabruken. Träd kan nämligen förvandlas till så mycket annat än papper och brädor. I dag talas om framställning av baskemikalier för allt från fordonsbränsle till mediciner. Detta utan att de olika intressena behöver konkurrera om råvaran.
Grundprinciperna för förgasningstekniken har länge varit kända med de tekniska hindren stora. Chemrecs teknologi är ny och unik. Utvecklingsanläggningen i Piteå är den enda av sitt slag i världen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!