Videon är inte längre tillgänglig
– Jag har haft upp den i 97,6 kilometer i timmen, så fort man får köra på vägarna i Norrbotten, säger Urpo Taskinen när han parkerar det spolformade fordonet utanför PT.
– Jag köpte den i maj via en återförsäljare i Finland och har hunnit köra 6 100 kilometer, förklarar Taskinen, som betalat 80 000 kronor för Velomobilen.
– Då följde med ett litet släp och en del utrustning.
Taskinen arbetar som koordinator vid Svenska naturskyddsföreningen i Norrbotten. Den senaste veckan har han cyklat runt Norrbotten och en tur till Västerbotten för att bland annat möta medlemmar. När han stannade till vid PT hade han rullat från Skellefteå.
Sålt sista bilen
– Jag har sålt min sista bil. Nu är det den här som gäller, säger Urpo Taskinen som kan tänka sig att köra även vintertid.
– Jo, jag har beställt dubbdäck.
Urpo Taskinen säger att det går bra att köra på tättrafikerade vägar. Långtradare som sveper förbi är inga problem men privatbilister visar mindre hänsyn och speciellt utsatt kan han känna sig när han befinner sig på väg med vajerräcken.
Lättdriven
– Men jag har bra koll.
Han förklarar att Velomobilen är oerhört lättdriven.
– Med den här behöver jag enbart en tredjedels energi jämfört med om jag åker 30 kilometer på vanlig cykel, säger Urpo Taskinen.
Han förklarar syftet med den oplanerade rundturen så här:
– Velomobilen är mitt transportmedel. Det jag vill göra är att väcka uppmärksamhet kring den viktiga klimatfrågan. Det är viktigt nu att ställa om samhället och exempelvis börja köra fossilfritt, säger Urpo Taskinen innan han släpper handbromsen och styr kosan mot nästa stopp – Luleå.