Upplevelser viktigt för framtida Pitebor
Jobb och bostäder räcker inte för att locka kommande generationer att leva sina liv i Piteå. Istället handlar det om att skapa kreativ livsmiljöer.- Människor vill uppleva saker och utveckla sig själva, säger Ulf Boman, framtidsstrateg på Kairos Future.
Ulf Boman, Kairos Future och Lars Wallrup, Attraktiv Region föreläste under gårdagens seminarium Kreativa livsmiljöer som anordnades av Sparbanken Nord.
Foto: Robert Lundberg
När barn i montessoriklassen i Piteå fått rita och beskriva sina framtidsmiljöer är det spännande, gränslös och rolig läsning. Intill står Piteå kommuns montrar med skissar på bland annat de nya miljöhusen på Furulund och Vänortsparken intill kommunhuset.
En bit längre bort på Acusticum hölls i går seminariet Kreativa livsmiljöer om hur just Piteå ska kunna attrahera kommande generationer.
Fritiden viktig
Framtidsstrategen Ulf Boman menar att det inte längre räcker med bostäder och jobb för att marknadsföra en stad och få kommande generationer att vilja bosätta sig där.
- Familjen, vännerna och fritiden fortsätter att vara lika viktigt i livet, men arbetet tappar. Folk identifiera sig inte lika mycket med jobbet längre, man är lika mycket en bra far, eller en duktig bergsklättrare, säger Ulf Boman.
Han menar att den nya generationen vuxna istället allt mer kommer att jaga upplevelser inom exempelvis kulturområdet för att skaffa sig personlig utveckling. Man shoppar för att det är roligt och skaffar barn senare i livet.
Inte fördomar
Svenskarnas bild av Norrbotten i dag handlar dock främst om avstånd, kyla och snö, enligt en undersökning gjorts på beställning av Attraktiv Region.
- Man skulle kunna tro att det röra sig om fördomar, men faktum är att Norrbottningarna själva ger nästan samma bild, säger Lars Wallrup, processledare.
Han menar att det krävs samsyn och samarbete för att få ut bilden av Norrbotten som en region med framtidstro, testverksamhet och forskning - för att på så sätt locka fler att vilja turista och bosätta sig här:
- Min uppfattning är att det finns för lite kommunikation mellan olika projekt som pågår. Mellan kommunerna och ungdomarna som har idéer.
Seminariet anordnades av Sparbanken Nord genom projektet Samtal för framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!