Upplevelseföretaget som skapar jubel

START. Tre unga killar ska höja pulsen i Piteå och Norrbotten.- Jag har länge känt att det pirrat i fingrarna och haft en längtan efter att göra något annorlunda, säger Tomadj Karimi, som tillsammans med Niclas Wikström och David Johansson bildat upplevelseföretaget Jubel Eventbyrå.

Piteå2007-05-02 00:00
Trots sin ungdom är det en relativt välkänd trio. Niclas Wikström har redan drivit ett flertal bolag, skrivit en kaxig bok och figurerar med jämna mellanrum i PT:s sportspalter som fotbolls- och innebandyspelare.

Tomadj Karimi är sedan 1998 engagerad i gatufestivalen Piteå dansar och ler. Han har också varit konceptutvecklare för Nolia. Karimi är numera även utbildad upplevelseproducent.

Den tredje i gänget, civilekonomen David Johansson, bor och arbetar med aktieförvaltning på en bank i Stockholm.

Sköter bromsen

- Han är vår ekonomiske rådgivare och drar i bromsen när jag och Niclas har alldeles för vildsinta planer, skrattar Tomadj Karimi.

Ideer saknas inte.

- Vi har ett antal som vi ska försöka sälja in.

Karimi betonar att Jubel inte bara ska syssla med företagsfester och jippon.

- Vi vill hjälpa företag med upplevelsemarknadsföring. Hitta en koppling mellan produkt och marknad. Tanken är att Jubel ska fungera som en brygga, där vi underlättar och hjälper företag att utifrån deras målsättning rikta insatserna så att det egna varumärket stärks. Det finns bättre och sämre forum att synas i beroende på vilken verksamhet man bedriver, menar Karimi.

Stolthet

Målsättningen är att bli en resurs för länets näringsliv.

- Norrbotten är rätt plats att inrikta sig på eventverksamhet. Här finns alla förutsättningar. Vi har en fantastisk natur och har redan ett bra underlag med befintliga evenemang. Exempelvis aktiviteterna i Badhusparken, Piteå Summer Games, Midnightshopping och Vinter i Piteå.

Men det går att göra mycket mer. Det är här vi kommer in med ideer, verktyg och kanaler som behövs för att lyckas ännu bättre, berättar Karimi.

Även om just Piteå gärna vill kalla sig för en upplevelsestad anser trion bakom Jubel att det fortfarande finns mycket att upptäcka och utveckla.

- Jag önskar återskapa litet av den gamla kaxiga Piteandan. Pitebor har varit duktiga på arrangemang sedan Nattivalen startade 1961. Ju oftare vi kan skapa uppmärksamhet kring Piteå desto stoltare kan folk som bor här känna sig. Det är viktigt.

Beach-party

För tillfället arbetar Tomadj Karimi ensam i firman. Niclas Wikström har redan ett eget bolag, OMY AB, som upptar hans tid. Och än så länge stannar David Johansson kvar i huvudstaden.

- Men förhoppningen är att vi ska snart ska ha så många uppdrag att vi alla tre kan försörja oss på Jubel. Min uppgift för tillfället är att sälja in vårt koncept.

Jubel Eventbyrå har också en del egna ideer som de tänker genomföra i egen regi.

- Bland annat ett beach-party, av större format, i Piteå redan nu till sommaren.

Vinterarrangemang

Än så länge är dock Karimi litet hemlighetsfull kring detaljerna men lovar återkomma.

Till vintern planeras också ett större arrangemang.

- Vi hoppas kunna medverka till att förlänga evenemangssäsongen. I dag sker det mesta i juli. Det blir så kompakt. Bäst vore ju om vi kunde skapa arrangemang året runt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om