- Tyvärr är det alltför vanligt, bland annat slits de plastbelagda kättingarna bort av skoterförare som tycker att de är i vägen.
- Det har gått alldeles för långt, det måste till en rejäl satsning för att styra upp skoterkörningen, kanske måste man införa en skoterskatt på samma sätt som bilskatten och använda pengarna till att iordningställa fler leder med nya, bättre och säkrare övergångar.
Bengt-Olov Roslund, boende i Maran i Hortlax, är beklämd över att viltstängslet saboterats. Som jägare fick han under många år rycka ut på flera svåra viltolyckor längs E4 men sedan stängslet äntligen kom upp för ett par år sedan har viltolyckorna glädjande nog upphört.
- Jag tror inte folk tänker på följderna när de gör en sådan här sak. Skoterförarna verkar strunta i konsekvenserna, de vill bara ta sig fram och är för bekväma för att köra omvägen längs skoterlederna.
- Vägverket måste göra bättre övergångar som är placerade på rätt ställen, kanske måste man börja göra övergångarna där skoterspåren faktiskt går.
Men överlag anser Bengt-Olov Roslund att det måste till en attitydförändring hos skoterförarna. I dag respekteras inte alls förbudsområdena utan många verkar tro att man kan köra skoter varsomhelst och när som helst - bara ingen ser.
- Många skoterförare verkar tro att allemansrätten gäller överallt, de struntar i förbudsområdena, som exempelvis tätorter. Många kör direkt från den egna tomten, trots att det inte är tillåtet.
Polisens resurser att jaga skoterförare är dock starkt begränsade och Jan-Olov Lundgren beskriver de rådande bötesbeloppen som "barnsliga", även om de ökat något på senare år.