– Det får en att känna en stor oro. Tänk dig själv hur det skulle kännas om du inte visste när du skulle få pengar. Även om det inte rör sig om så jättestora belopp så är det ändå en extra inkomst, säger Anna Lundberg, som med sina kollegor Jeffrey Hagström och Ulrica Sjödin känner en osäkerhet för när de ska få pengar.
Personer med en funktionsnedsättning som har beslut om daglig verksamhet utför olika vardagssysslor på vård- och omsorgsboenden. Det kan vara att städa, anordna aktiviteter, eller ha sittgympa. För sitt arbete får de en mindre ersättning.
– Vi kallar det vår lön, men, det heter egentligen ersättning men, säger Anna Lundberg.
– Vi på boendet brukar hitta på något i slutet av månaden som att äta lite gott eller göra något kul. När vi inte vet när vi får pengar blir sånt svårt. Jag hoppas det löser sig till sommaren, säger Jeffrey Hagström.
När en person som har daglig verksamhet jobbat en månad meddelar deras handläggare ekonomikontoret, som i sin tur för in uppgifterna i ett datasystem. I slutet av månaden får personen ersättning för det arbetet de utfört. Kontoret har nyligen bytt system och flyttat till en ny avdelning, i flytten försvann uppgifterna.
– Vi har rapporterat in varje gång deras ersättning har blivit försenad så ekonomikontoret ska veta om det. Även om det bara blir nån dags försening så är det ändå en stress för brukarna. Vi rapporterar alltid in arbetet i tid, säger Klas Andersson, handläggare för daglig verksamhet.
– Det var ett mänskligt fel. Uppgifterna försvann för vissa under flytten och det nya systemet hade lite svårigheter för de som har Swedbank som fick vänta med sin ersättning några veckor. Men ekonomikontoret skickade ut ett medelande till dem, säger Sofia Sandberg, Boendechef inom psykosocialt stöd för vuxna.
Med det nya systemet är det meningen att de med daglig verksamhet ska få sin ersättning i tid, istället för några dagar senare ibland. Det har tidigare varit ett problem för många med daglig verksamhet att det inte fått pengarna på några dagar. De med andra banker än Swedbank har inte påverkats av systembytet.
– Vi vill ha en ursäkt från kommunen och kanske en liten ersättning för alla förseningar. Vissa klarar att vänta på pengar men andra som måste betala hyra och mat får det svårare, säger Ulrica Sjödin.