Uppåt för stadsnära handel före pandemin

Innan den stadsnära handeln i Piteå störtdök på grund av pandemin var den på stark uppgång med en tvåprocentig ökning av den totala omsättningen. Det framgår av rapporten Cityindex.

Före pandemin ökade omsättningen inom Piteås stadsnära handel. (Arkivbild)

Före pandemin ökade omsättningen inom Piteås stadsnära handel. (Arkivbild)

Foto: Jens ökvist

Piteå2020-10-20 19:30

2019 var ett bra år för handeln i Piteås stadskärna. Såväl dagligvaruhandeln som sällanköpsvaruhandeln hade god tillväxt och allra bäst gick det för kommersiell service som till exempel frisörer och skönhetsvård. Men det var också de branscher som drabbades hårdast när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

I Piteås stadskärna var utvecklingen under 2019 betydligt bättre än i jämförbara stadskärnor. Den totala omsättningen ökade med 2,1 procent och alla branscher visade tillväxt. Dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,2 respektive 2,1 procent. Utvecklingen för hotell- och restaurangnäringen ökade med 2,4 procent. Allra bäst gick det för kommersiell service med en ökad omsättning på 8,5 procent.

– Det är glädjande att vi har en fortsatt positiv utveckling i centrum. Kommunens fokus är nu att tillsammans med fastighetsägare och butiker att utveckla det offentliga rummet ytterligare med en bra mix mellan kommersiella verksamheter och annan typ av arbetsplats så vi får en dynamisk miljö med goda förutsättningar för verksamheter och nöjda konsumenter. Detta har verkligen aktualiserats än mer av pågående effekter av pandemin, säger Nicklas Larsson, näringslivschef Piteå Kommun, i ett pressmeddelande.

Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade med 2 procent under 2019. Störst var tillväxten i storstäderna där omsättningen ökade med 4,4 procent. Alla branscher utom klädhandeln utvecklades positivt, och allra bäst gick det för restaurangbranschen med en tillväxt på 4 procent.

– De stadskärnor som lyckas skapa en atmosfär och ett utbud som knyter an till det lokala, unika och genuina i symbios med större kedjor har goda förutsättningar att lyckas. Men alla aktörer måste kroka arm och arbeta mot gemensamma mål och visioner för att skapa en bra utbudsmix och attraktiva miljöer, säger Anna Forsman, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord.

Flera av de branscher som gick bra under 2019 fick det svårt under coronakrisen i våras. I försäljningsprognoserna för Piteås stadskärna första halvåret 2020 bedöms omsättningen i stadskärnan minska med cirka tio procent. Största tappen bedöms hotell och kommersiell service ha, med 38 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!