Unik satsning hjälper barn med inlärning

Rörelse, reflexer och inlärning hör ihop. Brister i den motoriska träningen under spädbarnstiden kan faktiskt försvåra lärandet i skolåldern, men det går att göra något åt det. Piteå har som enda kommun i landet satsat på sensomotorisk träning.

Siv Lundberg berättar om triangeln, som visar hur allt hänger ihop – med det centrala nervsystemet i botten och lärandet i toppen.

Siv Lundberg berättar om triangeln, som visar hur allt hänger ihop – med det centrala nervsystemet i botten och lärandet i toppen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2014-12-21 11:38

Och vad är då det, undrar förstås nästan alla. Jo, enkelt uttryckt handlar det om att träna bort de primitiva reflexer som dröjer sig kvar hos vissa barn, för att stimulera den motoriska utvecklingen, andra reflexer och på sikt inlärning. Och att de primitiva reflexerna inte tonas ner och försvinner som naturen tänkt, beror på brister i den motoriska träningen under det första levnadsåret – vilket i sin tur kan bero på ett flertal olika saker.

Det finns en viss genetisk koppling, men den är liten. Istället handlar det om att barnet kanske har varit sjukt och blivit buren mycket eller ofta suttit i baby-sitter, gåstol med mera och inte fått den naturliga träning ett spädbarn får då det ligger på en filt på golvet, strävar efter att vända sig och så vidare.

Unik satsning

I Piteå kommun finns sedan några år tillbaka ett Sensomotoriskt centrum vid Bergsviksskolan. Det är två personer, specialpedagogen Siv Lundberg och idrottsläraren Anders Nilsson, som brinner för det här och som till att börja med fick slåss för att få kommunen att satsa:

– Det var mycket ifrågasättande från början, både från kollegor och politiker/tjänstemän, berättar Siv Lundberg, men i takt med att vi kunnat visa resultat har det ändrats. Vi är så glada och tacksamma över att vi fått den här chansen, att Piteå kommun trott på oss och vågat satsa.

Piteå är den enda kommun i landet som vågat. I dag jobbar Lundberg och Nilsson två dagar i veckan med att utreda barn med inlärningssvårigheter eller annat som indikerar behov av sensomotorisk träning. De har utbildats i två steg, först en intensivutbildning hos en föregångare i Mjölby, sedan via hjärnforskningsinstitutet INPP i Chester, England.

– Men utbildningen gjorde vi i Finland, säger Anders Nilsson. Det var fyra sammankomster med läxor och egenstudier däremellan och tog totalt ett år.

Stör utvecklingen

– Reflexerna börjar utvecklas nästan direkt efter befruktning och ska vara på topp när barnet föds, då ska de ha en mängd överlevnadsreflexer som sedan successivt försvinner under det första året, berättar Lundberg.

Men ibland försvinner alltså inte de här reflexerna, vilket stör barnets fortsatta utveckling, det ger neurologiska utvecklingsförseningar.

– Ofta är det en lärare eller en specialedagog som "larmar", som noterat att något är galet och som kanske kunde avhjälpas med rätt träning, det kan handla om inlärnings-, skriv- och lässvårigheter, koncentrationsproblem med mera, men som man känner att "det är nåt".

– Då kommer barnet hit tillsammans med sina föräldrar och vi gör en noggrann utredning som tar en hel dag, fyller Anders Nilsson i.

De pratar med familjen om vad som felas och gör sedan en mängd tester av balans, grovmotorik (åla/krypa), primiva reflexer, hörsel, syn med mera – för allt hänger ihop. Sedan får familjen ett individuellt träningsprogram, som barnet får genomföra tillsammans med/med hjälp av föräldrarna under cirka ett års tid med återbesök varannan månad.

– Det är enkla och snabba övningar, som bara tar några minuter varje dag, så det brukar gå bra – särskilt som familjen ofta märker snabba resultat.

Rörelseprogram

Duons kunnande utnyttjas mer och mer och har också spridits inom kommunen.

– Min rektor är så välvilligt inställd att jag då och då lånas ut, för att kunna berätta för BVC-grupper av nyblivna föräldrar om det här, säger Siv och Anders fortsätter:

– Och vi har utvecklat ett dagligt rörelseprogram som görs i grupp i delar av sexårsverksamheten.

Nilsson har också infört motoriktester i sin idrottsundervisning, tester som lätt skulle kunna – och kanske kommer att – spridas ytterligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om