Unik metod ger Pitholmstomaterna sin smak

Lidströms Piteå Grönt AB står bakom välkända varumärket Pitholmstomater och är ett av kommunens solidaste bolag. Ägaren Olof Lidström har inte en krona i skulder och företaget producerar årligen 75 ton tomater i sitt växthus.

Än så länge är Pitholmstomaterna gröna och omogna.

Än så länge är Pitholmstomaterna gröna och omogna.

Foto: Camilla Berglund

PITEÅ2011-04-15 06:00

Det är något särskilt med Pitholmstomater. De kan bara köpas i Piteå kommun samt i Älvsbyn och Skellefteå och många tycker att smaken skiljer sig från andra tomater. Olof Lidström, som grundade sitt företag och byggde växthuset 1990, sköter sin odling på ett annorlunda sätt än många konkurrenter.

- Vi är en av få som odlar tomaterna i torv. En del tycker att det är svårare, men enligt min mening är det naturligare och ger bättre smak och högre kvalitet, säger Lidström.

Eget företag
Olof Lidström är uppvuxen i Moskosel och hade tidigt planer på att bli arkitekt.

- Jag var ganska duktig på att rita byggnader och började på en utbildning i Örnsköldsvik, men jag trivdes inte och hoppade av. Min uppväxt på landet gjorde att jag var van att påta i jorden så jag gick en trädgårdsskola i Umeå i stället, berättar han.

Efter skoltiden fick han jobb på Furunäsets trädgård och stannade där från 1972 till 1989. Då kände Lidström sig mogen att starta ett eget företag.

Fick slåss för sin sak
- Jag hade kontakter i Finland och åkte runt där för att få tips på hur jag skulle bygga mitt växthus. Jag kom fram till att det skulle vara på 2 000 kvadratmeter, men jag fick slåss mot myndigheterna för att få igenom det, säger Olof Lidström.

Lidström var en av de första att bygga ett växthus med stålstomme.

Stålstomme
- Det ger bättre ljus och större skörd. I slutet av 1990-talet fick jag ut 44 kilo tomater per kvadratmeter och då blev det livat ute i landet. Inte ens skåningarna kom upp i sådana mängder och många undrade hur jag bar mig år, säger företagsledaren och ler brett.

Företagets växthus, som innehåller 5 600 tomatplantor, kostade två och en halv miljon kronor att bygga. Men det tog bara Olof Lidström tio år att bli skuldfri.

- Vi har ingen hög omsättning, men jag är stolt över att inte ha några skulder. Vi är två personer, jag och Bernt Johansson, som jobbar heltid året runt och på somrarna anställer jag några skolungdomar, berättar han.

Hård konkurrens
Lidströms Piteå Grönt AB omsatte knappt 2,2 miljoner kronor 2009 och företagets vinst samma år stannade på blygsamma 368 000 kronor. Konkurrensen i branschen är hård och den största anledningen till att Pitholmstomater funnits i över 20 år är hårt arbete.

- Vi slåss mot odlare i Holland, Spanien och södra Sverige. Men de flesta av dem har mellanhänder och det har inte jag. Min personal är duktig och själv bor jag nästan i växthuset. Från maj till september jobbar jag 100 timmar i veckan och sommarsemester har jag inte haft på 21 år, säger Olof Lidström.

15 procent av företagets omsättning står körsbärstomaterna för.

- De blir allt mer populära och förra året dubblerade vi den odlingen. Jag har aldrig besprutat mina tomater - i stället köper jag 500 stinkfly (macrolophus caliginosus) varje år som håller tomatplantorna rena från löss och annan ohyra, säger Lidström.

FAKTA Soliditetstoppen

Företag 2009 2008

    1. R Ö Förvaltning AB 99 procent 99 procent

    2. La Wallon AB 98 procent 50 procent

    3. Lillpite Kraft AB 97 procent 85 procent

    4. Burman Invest AB 96 procent 97 procent

    5. Pelle & Majsan Förvaltning AB 97 procent 97 procent

    6. LA Lindgren Fastigheter AB 94 procent -

    7. Lindbäcks Group AB 93 procent 76 procent

    8. Lidströms Piteå Grönt AB 92 procent 80 procent

     9. Ragnar Reklambyrå AB 91 procent 16 procent

10. Tendens i Norr AB 90 procent 92 procent

Fotnot: Soliditetstalet visar hur stabilt ett företag är. Har företaget en hög soliditet klarar det lättare av resultatförsämringar än företag med låg soliditet. En låg soliditet är detsamma som en hög skuldsättningsgrad.

Källa: Justitia kommunrapport
FAKTA Lidströms Piteå Grönt AB

Står bakom varumärket Pitholmstomater och har varit i branschen sedan 1991. Odlar omkring 75 ton tomater per säsong på 5 600 plantor i ett 2 000 kvadratmeter stort växthus.

Företaget har två anställda och tar in extrapersonal under högsäsongen. 2009 omsatte Lidströms 2,194 miljoner kronor och vinsten samma år landade på 368 000 kronor.

Kunderna är affärer i Piteå, Älvsbyn och Skellefteå. Körsbärstomaterna står för 15 procent av omsättningen.

Källa: Lidströms Piteå Grönt AB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om