Antalet registrerade epa-traktorer, eller A-traktorer som de egentligen benäms, har ökat stadigt under senare år. Efter sommarens regeländring, där kravet på att en A-traktor bara får gå i 10 kilometer i timmen på lägsta växeln, när motorn går på 2/3 av maxvarvet, togs bort, noterades ytterligare en uppgång i antalet bilar som byggs om till A-traktorer.
Men fordonen är ständigt under diskussion, dels av irriterade medtrafikanter som ser dem som farliga stoppklossar i trafiken, dels av människor som upplever dem som störande. Så sent som i tisdags skrev PT om boende intill Kyrkparkeringen som störs när epa-ungdomar samlas på kvällar och helger.
Trimmade epa-traktorer, som ofta körs i hastigheter långt över de tillåtna 30 km/h, är också ett problem. Polisen ser dock inte bara en fara med trimmade epor, även ungdomar i helt lagliga epor utsätts för stor fara på vägarna. För epa-traktorer finns inget bältestvång och heller inte någon begränsning i antalet personer som får färdas i fordonet.
– Det är vansinne att flera personer sitter inklämda i ett fordon som ska föreställa en traktor men inte är det. Även om de bara får köra i 30 km/h vet man aldrig vem de träffar på ute på vägarna, det finns många alkohol- och drogpåverkade förare i trafiken. Skulle de bli påkörda har de ingen chans. Det är bara ogjort med en dödsolycka, säger Emma Svensson, polis i Piteå.
Hon välkomnar en översyn av reglementet när det gäller A-traktorer.
Transportstyrelsen har inlett en utredning där nuvarande regelverk ska ses över.
– Vi tar ett helhetsgrepp för att se om det behövs nya regler eller om nuvarande regler behöver förändras eller förtydligas, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Utredningen kommer att samverka med en rad aktörer, däribland polis, besiktningsföretag och företag som bygger om bilar till A-traktorer. Men man vill även få in åsikter från unga.
– Vi fick en enorm respons från ungdomar i remissvaren inför regeländringen i somras, det hör inte till vanligheterna, men det var väldigt roligt. Nu ska vi fundera på hur vi ska nå ut till den gruppen även denna gång för att få deras synpunkter kring frågor som hur fordonen används och vilka problem de själva ser.
Omar Bagdadi hoppas att utredningens förslag kan presenteras någon gång innan nästa sommar.