Unga ska spegla Nolia via Instagram

Mässans mästare ska fota aktiviteter och upplevelser på Stora Nolia och lägga ut på Instagram. Ungdomarnas personliga perspektiv hoppas kunna locka unga att ta del av mässutbudet.

Genom att lägga ut bevakningen på ungdomarna blir det deras personliga upplevelse av mässan som speglas, förklarar Anders Westergren, pressansvarig Stora Nolia. ”Vi jobbar för ett mångfald i publiken och det här är ett sätt att tillfredsställa en viss del av besökarna”, säger han.

Genom att lägga ut bevakningen på ungdomarna blir det deras personliga upplevelse av mässan som speglas, förklarar Anders Westergren, pressansvarig Stora Nolia. ”Vi jobbar för ett mångfald i publiken och det här är ett sätt att tillfredsställa en viss del av besökarna”, säger han.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2014-07-04 15:30

Ungdomarna ska ta del av mässans olika upplevelser som att hänga med kändisar och hoppa hoppborg. Det för att sedan lägga upp bilder av aktiviteterna på Instagram.

Ungdomarna kommer helt enkelt att sköta Stora Nolias Instagramkonto under mässan för att sprida information om roliga upplevelser till mässbesökarna.

– Tanken är att ungdomarna ska ge en fördjupad upplevelse av mässan. Det är en genväg till guldkornen på mässan, säger Jakob Mjöbring, från reklambyrån Plakat som arbetat fram konceptet.

"Instagram-nörd"

Instagram är en social kanal som ungdomarna redan är vana vid.

– Det känns roligt. Jag är en Instagram-nörd och det är klart att jag vill jobba med det här, säger 18-åriga Nina Norberg från Älvsbyn som tar sig an uppgiften med glädje.

Hon har själv inte varit på mässan tidigare år men hon tror att Mässans mästare kommer att locka ungdomar att ta del av utbudet.

Hon tror att hennes bilder kan ge inspiration från ett ungdomligt håll.

– Jag tänker att jag kommer att fota mer detaljer och sådant som ger lite djupare bilder, säger hon.

Locka yngre

18-årige Victor Bykov, från Norrfjärden, tycker att jobbet lät intressant då han tycker att det är kul att fota och att lägga ut bilder på Instagram. Han är glad att han fått sommarjobbet.

– Jag tror definitivt att mässan behöver en ungdomligare syn och jag tror att jag kommer att kunna nå ut till yngre på ett bra sätt, säger han.

Förhoppningen med konceptet är just att det ska locka yngre till mässan.

– Det känns som att det är många äldre på mässan och jag hoppas att vi kan hitta något som intresserar även de yngre, säger Simon Berg, 17 år, från Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!