Ung kvinnas konto länsat

Den unga kvinnan fick sitt bankkonto länsat efter ett telefonsamtal. Den som ringde sade sig jobba för kommunens försörjningsstöd.

Varnar. Thomas Utterström, verksamhetsområdeschef för försörjningstöd och daglig verksamhet, betonar hur viktigt det är att inte lämna ut känsliga uppgifter per telefon. (arkivbild)

Varnar. Thomas Utterström, verksamhetsområdeschef för försörjningstöd och daglig verksamhet, betonar hur viktigt det är att inte lämna ut känsliga uppgifter per telefon. (arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-03-07 18:09

Det var på torsdagskvällen som den unga kvinnan, som varit i Sverige i några år, blev uppringd av en person som sade sig ringa från Piteås socialförvaltning, avdelningen stöd till försörjning. Uppringaren behövde få tillgång till kvinnans kontouppgifter för att kunna betala ut en reseersättning som kvinnan hade rätt till.

Dagen efter länsades hennes konto på 5 000 kronor.

Sven-Ingvar Mukka, vikarie på kommunens flyktingsamordning, har haft kontakt med kvinnan och hennes familj. Han säger att personen som ringde upp var slipad och att kvinnans tvivel om att lämna ut sina kontouppgifter försvann allt eftersom samtalet fortlöpte.

– Han hade varit enormt vältalig och förklarat varför han behövde uppgifterna. Kvinnan som då och då har kontakt med försörjningsstödet köpte hans argument och gjorde som han sa.

Dagen efter upptäckte kvinnan att kontot var tömt. Hon gick till banken för ta reda på vart pengarna tagit vägen. Enligt Sven-Ingvar Mukka hade hon inte en tanke på att hon blivit lurad.

– Han hade talat så väl i telefon att kvinnan inte gjorde den kopplingen förrän man på banken började nysta i vad som hänt.

Ingen hade ringt till kvinnan från kommunens försörjningsstöd.

Sven-Ingvar Mukka informerade flyktingsamordningen och försörjningsstödet som såg till att en varning lades ut på försörjningsstödets facebooksida: "VIKTIGT!! Vi har fått kännedom om att någon eller några ringer runt till bl.a. nyanlända familjer och säger sig vara från socialtjänsten (stöd till försörjning) samt att de ska få utbetalt ersättning för resor. På detta sätt har denna/dessa personer lyckats lura till sig bankuppgifter på ett sådant sätt att man kommit åt vederbörandes konto. Uppgifter om kontonummer lämnas alltid skriftligt i samband med ansökan om försörjningsstöd. Lämna således aldrig ut några uppgifter om ditt bankkonto över telefon eller till någon du inte känner."

Anna-Maria Nilsson, avdelningschef på flyktingsamordningen, är upprörd över det inträffade där en utsatt person blir lurad

– Det är vidrigt att någon gör på det här sättet, säger hon.

Thomas Utterström, verksamhetsområdeschef för försörjningsstöd och daglig verksamhet, säger att det är första gången något sådant inträffar inom verksamheten och att han så fort han fick kännedom om det inträffade såg till att varningen kom ut på facebook.

– Vår facebooksida används flitigt och vi ville gå ut med en varning så fort som möjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!