– Jag är uppväxt på sjön i familjens Orrskär 27, berättar Robin Gustavsson,19, från Piteå om hur intresset för båtliv väcktes.
Om någon vecka åker han till Chalmers i Göteborg för att fortsätta studierna till befäl inom tyngre sjöfart.
– Tanken på att plugga till sjöbefäl kom redan under högstadietiden på Pitholmsskolan, säger Robin Gustavsson.
Han var tidig med att ta förarbevis för att kunna styra familjens båt och snabbt styrde han kosan till att bli besättningsman på Piteås räddningsbåt Sparbanken Nord.
– Sommaren 2014 då jag var 16 år fick jag börja som elev. Sommaren 2015 var jag ordinarie besättningsman och sedan utbildade jag mig till fartygsbefäl och maskinbefäl klass åtta. Det betyder att jag får köra båtar med upp till tolv passagerare, säger han.
I sommar har 19-åringen varit befälhavare på räddningsbåten.
– Jag är nog den yngste i Sjöräddningssällskapet, säger han.
Han har inte nöjt sig med det. Sedan ett år tillbaka pluggar han vid Chalmers med mål att examineras som sjöbefäl våren 2021.
– Första året har vi läst mycket navigation, hantering av last, matematik, fysik, säkerhet och radiokommunikation.
Som ensam norrlänning i klassen med 40 elever har han gjort praktik på isbrytaren Oden och passagerarfärjan Stena Gothia.
– Jag var sex veckor ombord på Oden och fyra veckor på Stena Gothia. Jag fick arbeta på bryggan och på däck.
Ute till havs har han styrt fartygen under överinseende av högre befäl.
Resorna med passagerarfärjan gick bland annat mellan Tyskland och Lettland samt mellan Nederländerna och England.
– Vi har tränat mycket i simulator vid Chalmers, men det är klart att det var häftigt att få stå på bryggan på riktigt och styra fartygen, säger han.
Det kommande året kommer han bland annat att läsa hur fartyg påverkar miljön, ekonomi och ledarskap.
– Det blir också mer praktik. Hela utbildningen omfattar ett års praktik under fem perioder, men jag vet inte var jag hamnar i höst, säger Robin Gustavsson.
Han förklarar ordningen på bryggan. På plats finns befälhavaren, överstyrman och andrestyrman, som blir hans första grad när han går ut.
– Andrestyrmannens uppgift handlar mycket om att navigera fartyget och gå igenom olika trafiksituationer, säger han.
Än är han inte riktigt klar över var han vill arbeta efter examen. Han pendlar mellan handelssjöfart, färjerederier och kanske tjänst på en isbrytare.
Han vet dock att han vill bli befälhavare/sjökapten.
– Jo. Men det brukar ta tio år innan man når den positionen, säger han.