- Av alla undersökningar lär man sig alltid någonting nytt. Det ska bli spännande att se resultatet, säger Wimander.
Frågorna som undersökningen ska ge svar på är:
Vad är kommunernas roll?
Vad är det som gör att vissa kommuner ger anslag till festerna och andra inte?
Hur är synen på gatufesternas betydelse för kommunen?
Viktig arrangemang
PDOL drivs sedan omstarten 1990 helt som ett privat bolag.- Vi genomför vår 16:e festival i år. Få har lyckats hålla på så länge. Det om något är väl ett tecken på att vår form är lyckosam även om det finns både för- och nackdelar att driva en festival i privat regi.
Mona Lundström, utvecklingschef, betonar att Piteå kommun betraktar PDOL som ett väldigt viktig arrangemang, både för Piteborna själva och för turistnäringen. Hon påminner också om de 500 000 kronor som satsats av offentliga medel i årets festival.
- Gatufesten ligger helt i linje med vår satsning på upplevelseindustrin, menar Lundström.
PR-konsulten Tomas Riklund vill förtydliga betydelsen av ett arrangemang som Piteå dansar och ler.
- Festivalen är en jättestor motor i en liten stad. Bullret från PDOL borde vara lika naturligt som röken från SCA:s och Smurfit Kappas skorstenar. Om det slutar ryka från bruken är vi rökta. Om festivalen tystnar slutar vi höras.
Piteå är en känd och etablerad evenemangs- och turiststad.
- Bäst i Norrland, hävdar Riklund och manar alla Pitebor att skryta litet extra.
Men ingenting bra som inte kan göras bättre.
Tyskt napp
- Under vinterhalvåret måste vi växla upp och hitta nya aktiviteter för att locka folk. Pite havsbad har hunnit en bra bit på väg men det behövs fler entreprenörer, säger Lundström.Att då få draghjälp av en tysk student som i sitt examensarbete vill syna delar av den lokala upplevelseindustrin är välkommet.
- PDOL har anmält till Umeå universitet att vi ställer upp för examensarbeten. Att någon från Tyskland skulle nappa var dock litet oväntat men roligt. Det visar att vår varumärke är känt utanför landets gränser, säger Wimander.