LTU Green Fuels anläggning i Piteå anses vara världsledande när det gäller forskning och framställning av flytande biodrivmedel från skogsrester. Framgångarna har avlöst varandra och pilotanläggningen har gott renommé. Men trots att hundratals miljoner investerats och Sverige har ett uttalat mål att trafiken ska vara fossilfri om 15 år ville inte statliga
Sista arbetsdagen
Energimyndigheten tillskjuta medel när nuvarande forskningsanslag tog slut. I slutet av november varslades anläggningens 18 anställda om uppsägning, och i går var sista arbetsdagen för 14 av dem.
– Det känns naturligtvis mycket tråkigt, säger platschefen Birgitta Marke.
Som PT tidigare berättat är en anledning till svårigheten att ragga forskningsmedel att EU:s nuvarande regelverk endast tillåter sänkt skattesats för biodrivmedel ett år i taget. Den kortsiktigheten gör att intresset är svalt från privata intressenter att pumpa in pengar. En ändring som skulle undanta biodrivmedel från koldioxidskatt kan vara på väg, men tidigast 2018.
Samtidigt har EU flaggat för att det kommer att utlysas energiforskningsprogram till hösten, men Energimyndigheten var inte intresserat att hålla ensam hålla verksamheten under armarna fram till dess.
Uppvaktade ministern
I höstas uppvaktades dåvarande energiminister Ibrahim Baylan (S) av företrädare för LTU och Piteå kommun, men det gav inte önskad utdelning. Enligt Birgitta Marke är sista halmstrået kallställning av anläggningen, men ansökan om detta har ännu inte behandlats.
– Vi hoppas förstås på att vi får ställa av anläggningen och att stoppet blir tillfälligt. Skulle det bli så kommer det ändå att ta tid att ta den i drift, säger Marke.
Ett annat problem är att den kvalificerade personalen kan ha skingrats för vinden om det blir aktuellt att med återstart .
Blir det inte kallställning återstår nedmontering av pilotanläggningen.
Förlorade kompetens
Chefen för verksamheten, professor Rikard Gebart, var på resande fot på tisdagen, men i en tidigare intervju i PT skrädde han inte orden om en nedmontering av anläggningen blir aktuell.
– Om det blir så att anläggningen läggs ned så kommer vi riva allt det här och den samlade kompetens som finns på anläggningen i dag kommer att gå förlorad, sa han och tillade:
– Att bygga upp en ny anläggning och en ny organisation kommer att ta minst fem år och kosta 350 miljoner kronor.
En av de anställda som nu förlorar jobben skriver i ett mejl till PT:
”Som skiftpersonal tycker jag att det är fruktansvärt att staten inte går in som delägare för att bevara en chans till forskning med biobränsle.”