Två rosa band – men alla pengar går inte till bröstcancer

Oktober månad är synonymt med Rosa bandet-kampanjen och två olika band finns till försäljning. Det är Bröstcancerförbundets helrosa och Cancerfondens band med ny design varje år. Men när det gäller Cancerfondens band går inte alla pengar till bröstcancerforskning.

Det klassiska, lite enklare bandet som säljs av Bröstcancerförbundet, firar i år 30 år.

Det klassiska, lite enklare bandet som säljs av Bröstcancerförbundet, firar i år 30 år.

Foto: Bröstcancerförbundet

Piteå2024-10-19 19:30

Den som vill att pengarna ska gå odelat till bröstcancer, ska köpa Bröstcancerförbundets helrosa band som i år firar 30 år.

"Intäkterna från Bröstcancerförbundets rosa band är öronmärkta till bröstcancerforskning", skriver förbundet på sin webbsida.

undefined
Evelyn H. Lauder, svärdotter till Estée Lauder, som själv var drabbad av bröstcancer var med och skapade det rosa bandet.

Sedan 2003 säljs även Cancerfondens rosa band som varje år har en ny design, i år skapat av den samiska textilkonstnären Britta Marakatt-Labba. Här går pengarna som kommer in från försäljningen till all cancerforskning.

undefined
Den samiska textilkonstnären Britta Marakatt-Labba, Övre Soppero, har designat Cancerfondens Rosa Band i år. "Den röda linjen står för venerna och för blodet som flyter i våra ådror. De gula trianglarna är riktningsvisare som vill påminna om att vi inte får glömma bort de stora frågorna", säger Britta Marakatt-Labba.

"Även om våra band ser olika ut och drivs som separata kampanjer har vi ett gemensamt mål – att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer", skriver Cancerfonden på sin hemsida.

undefined
"Jag tycker att det är en väldigt viktig sak. Jag har sett människor drabbas av cancer och tänkt att jag vill bidra till att lyfta fram betydelsen av forskning", säger Britta Markatta Labba som designat årets Rosa Bandf för Cancerfonden.
Rosa bandets historia

1992 togs initiativet till rosa bandet och oktober som bröstcancermånad av kosmetikföretaget Estée Lauder i USA.

1994 påbörjade Bröstcancerförbundet samarbetet med Estée Lauder och började då sälja det rosa originalbandet i Sverige.

2001 fick rosa bandet en större spridning och genombrott i Sverige då Amelia Adamo gav ut en specialutgåva av tidningen Amelia, med namn Amelia Pink Ribbon. Specialtidningen var en engångsföreteelse men tidningsdrottningen Amelia Adamos engagemang lever vidare.

2003 började Cancerfonden sälja ett eget rosa band, med ny design varje år. Intäkterna går till forskning om alla cancerformer.

Källa: Bröstcancerförbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!