Två raggare ska skapa drag på Piteås scener
"Men vem ska ragga fram arrangemangen?" Det var frågan som föll mellan stolarna efter Konserthusets invigning i Piteå. Nu, sjutton månader senare, har tomrummet fyllts.
"Det har varit en lång startsträcka, men samtidigt har vi kunnat lära oss hur organisationen bör utformas", säger nya konserthuschefen Roger Norén.
Foto: Gunnar Westergren
Uppgiften, som hittills sköts med någon slags odefinierbar halvideell vänsterhand, hanteras nu fullt ut och högst officiellt av:
n Roger Norén, gammal produktionschef som numer kan skriva konserthuschef på sitt nya visitkort.
n AnnaCarin Johansson, med förflutet som PDOL-vd, nu nyanställd som producent vid Studio Acusticum.
Lång startsträcka
- Det har varit en lång startsträcka. Möjligen kan man skönja fördelar av att ha skyndat långsamt, genom att dra maximal lärdom från den tid som varit, säger Roger Norén.
- Nu vet vi exakt vilken bestyckning och organisation som krävs för att lösa uppgifterna på bästa sätt, menar han.
Samma mål
Norén verkar som konserthuschef på halvtid, anställd av Piteå kommun, och fyller den andra hälften med uppdrag och lön från Luleå tekniska universitet, LTU.
AnnaCarin Johansson är helt och hållet kommunanställd.
Konstellationen Norén/Johansson arbetar parallellt, i olika roller - men med samma mål för ögonen.
- Vårt uppdrag är inte allenarådande kopplat till Konserthuset och Studio Acusticum. Det rör i lika hög grad Christinasalen, Norrmalmia och LF Arena, som tillsammans ryms under samlingsbegreppet Arena Piteå, förklarar AnnaCarin Johansson.
- Det innebär att vi i kontakterna med olika produktionsbolag och arrangörer även pushar för dessa lokaler likväl som för Studio Acusticum. Det finns ingen inbördes konkurrens, utan tankar om optimala lösningar, fler arrangemang och fler besökare, förtydligar hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!