Turistnäringen i landet stärker sin position som växande basnäring.
Tillväxtverket har tittat i spåkulan och siar om en treprocentig ökning, varje år, fram till 2030.
- Under 2011 ökade turistintäkterna i landet med drygt sex procent, till totalt 264 miljarder kronor, säger Johanna Lundström, från Pite Havsbad Group.
Tv-klippet
På torsdagen berättade hon och kollegan Fredrik Bick om PHG-koncernens framfart på turistmarknaden för representanter från Piteå Entreprenörerna och Villaägarna.
2012 omsatte koncernens nio hotell 316 miljoner kronor - vilket dock lär slås rejält när 2013 står klart för bokslut.
Åtminstone ska "flaggskeppet" Pite havsbad bidra till att snäppa upp omsättningen.
- Vi ser väldigt goda synergieffekter med den omdiskuterade tv-dokumentären som visats i vinter, säger Fredrik Bick.
Enormt gensvar
- Många gånger har vi varit skeptiska till att medverka i en tv-såpa, men oavsett vad man tycker om upplägget har gensvaret utifrån varit enormt.
- Efter varje program har det strömmat in bokningar inför sommaren. Vi har aldrig legat så bra till som nu, och besöken på vår hemsida har tredubblats i vinter, konstaterar Johanna Lundström.
- Dessutom har massor med folk från hela landet sökt jobb hos oss.
10 000 gäster
Peaken sommartid - under den stora semesterperioden - toppar Pite havsbad med 10 000 besökare per dygn (fler än hela Arvidsjaur och Arjeplogs kommun tillsammans).
- Vi tjänar såklart bra med pengar på en sådan tillströmning men det gör även många utomstående binäringar, säger Fredrik Brick.
Riktig pengapjäs
Enligt koncernens beräkningar lämnade besökarna ifrån sig runt 700 miljoner kronor till andra aktörer, fördelat på de platser där hotellen finns etablerade.
Stora vinnare är varuhandeln, restauranger, transportnäringar och andra boenden.
- Med det avtrycket som måttstock är det viktigt att alla förstår nyttan av turistströmmarna och är med och bidrar. Turisterna skapar jobb, stärker orterna som varumärken och genererar som sagt rätt stora pengar, säger Johanna Lundström.