54 år har passerat sedan bogserbåten Munksund 5 försvann ner under vattenytan, i mars 1964.
Där ligger den kvar, nedsjunken i dyn på nio meters djup. Omsänder signalerar vraket sin existens med oljepuffar som färglägger Piteälvens vattenströmmar några kilometer nedströms Bergsviksbron.
Totalt finns det kvar upp emot 6 000 liter tjockolja i båtskrovets två sidotankar.
– Jag har flera gånger försökt slå larm om den tickande miljöbomben. Bland annat till Piteå kommun. Men hittills har jag talat för döva öron, säger Nils Norberg, 87, som under hela sitt arbetsföra liv verkat på i stort sett samtliga verksamma bogserbåtar i Piteås farvatten.
– I olika omgångar var jag även maskinist på Munksund 5. Kutymen när bogserbåtarna ställdes undan för vintern var att alltid tanka tjockolja i dem inför våren. Det skedde även med Munksund 5, minns Norberg.
Men under 1960-talet gjorde en modernare bogserflotta entré för att dra timmerbalar till såg- och pappersindustrin – vilket numera ombesörjs på landsväg och järnväg.
Med nya bogserbåtar i drift svalnade ägaren SCA:s intresse för Munksund 5, som ansågs ha tjänat ut våren 1964.
– Då kom det en klar order från fabriksledningen vid SCA i Sundsvall: 'Dra ut bogserbåten på djupt vatten och sänk den'. Man åsyftade den djupaste delen av älvfåran, och det var aldrig tal om att tömma några oljetankar först.
Norbergs minne är klockrent rörande detaljer:
– Två systerfartyg, Munksund 3 och 4, fick order om att bogsera ut Femman från en timmerförtöjning utanför Storfors varv, där den legat still någon säsong.
– Men bogseraren hade tagit in en del vatten. När Munksund 4 började dra kom Femman i svaj, kantrade och började sjunka. Styrman Lundström stod vid vinschen på Munksund 4 och hann precis kapa bogserändan och förhindra att hans eget fartyg följt med ner mot botten.
– Efter alla år finns tjockoljan kvar i båtvraket. En vacker dag kommer rost utifrån att försvaga konstruktionen. Någon gång kommer oljan att läcka ut om ingenting görs.
– Det finns inga andra bra alternativ än att plocka upp fartyget, på pontoner och med hjälp av ordentliga grimmor som omsluter hela båtskrovet. Det går nämligen inte att pumpa upp oljan, säger han.
– Det har varit mycket rabalder kring fynden av några nedgrävda bilvrak med risk för lite oljespill. Här talar vi tusentals liter olja i en sjunken båt i Piteälven. Fick jag bestämma skulle SCA tvingas ta ansvar för bärgningen för att gottgöra gamla försyndelser, säger Nils Norberg.