Det var efter att den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA i september avslöjat att mjukvaran i några av Volkswagen-koncernens bilmodeller var manipulerad, som uppemot 230 000 bilar i Sverige plötsligt inte längre uppfyllde de lagliga och miljömässiga utsläppskrav som ställs på bilarna. Bilarnas mjukvara är programmerad så att den "känner av" när bilen utsätts för ett utsläppstest och slår då automatiskt igång utsläppsminskande funktioner. Majoriteten av de berörda bilarna har dieselmotorer, men även bensindrivna bilmodeller har blivit manipulerade. Alla berörda bilägare har nu blivit informerade via brev.
– Jag fick ett brev där det stod att jag kommer få en tid på verkstad för att få bilen åtgärdad, säger pitebon Patrik Häggström.
Han känner sig lurad av Volkswagen-koncernen, men konstaterar samtidigt att han dessvärre inte är förvånad.
– Nej, tyvärr är man ju så van vid att det fuskas med allting. Vi har blivit blåsta och någon skor sig på det, säger Häggström.
Hustrun Elenor Häggström instämmer.
– Jag tycker det är fult gjort. Vad vinner de på det, undrar hon.
Överväger optimering
Den skulle vara miljövänlig utan att kompromissa med prestandan, det var anledningen till att Patrik Häggström bestämde sig för att köpa den populära modellen Volkswagen passat årsmodell 2011.
– Den utsågs till årets bil för något år sen och den har gått hur bra som helst, men nu visar det ju sig att den inte lever upp till det som utlovades, säger Patrik Häggström.
Han har tagit kontakt med Piteå motoroptimering eftersom han funderar på att "chippa om" bilen efter att den åtgärdats.
– Nu har den 170 hästkrafter, men efter en optimering ska det gå att få ut 204 hästkrafter ur den, säger Patrik Häggström.
Problemet med en sådan åtgärd är att garantierna på bilen blir ogiltiga.
– Men å andra sidan så har min bil redan gått över 17 000 mil och då gäller inte garantin heller, säger Häggström.
Höga utsläpp
De manipulerade modellerna släpper i huvudsak ut för mycket kväveoxid, en konsekvens av att bränsleförbrukningen är relativt låg. Kväveoxidutsläppen minskar när bränsleförbrukningen i motorerna ökar, men då blir istället koldioxidutsläppen högre.
– Det som sannolikt kommer att ske är att den kommer att dra lite mer bränsle, den kommer att bli lite slöare och det kan också bli högre skatt på bilen, säger Patrik Häggström.
– Man blir på lite dåligt humör, det var ju inte det här jag betalade för, säger han.