Anna Odevall, kommuniktör vid Swedish Lapland, gav en positiv bild över turistnäringens tillväxt vid ett frukostmöte med näringslivet på Piteå stadshotell under fredagsmorgonen.
– 4 068 personer arbetar inom turistnäringen i länet. Förra året hade vi 3,6 miljoner gästnätter där 86 procent av de som bokar är privatgäster. 30 procent är utländska besök, sade Odevall.
Hon pekade på att turistföretagen fortsätter att satsa. Numera kan man bo på Ice hotell i Jukkasjärvi även under sommaren och Tree Hotel i Harads bygger ytterligare ett rum en bit ovanför marken.
– Norrsken har alltid funnits, men det krävs turistföretag för att tjäna pengar på det, sade hon.
Fredagens frukostvärd var Piteå-Tidningen där vd:n Sebastian Sandsten pekade på att PT har stora utmaningar de närmaste åren och mediabolaget fortsätter sin digitala satsning.
Han slog också ett slag för kampanjen ”sober october” som handlar om att minska intaget av alkohol där bland annat ölbryggaren Fredrik Nilsson fick information.
– Syftet med kampanjen är att skapa en eftertanke kring detta, sade han.
Moderatorn Ingela Lekfalk som driver Q.S Media frågade Li Skarin, ny vd för Luleå näringsliv, Thomas Leijon, vd för Nordiska bil och Susanne Jonsson, vd för Filmpool Nord, hur företag kan dra nytta av varandra.
Leijon sade bland annat att bilföretaget haft stor nytta av biltestverksamheten i inlandet som hyr bilar och att besöksnäringen gör det möjligt för Nordiska bil att expandera.
Susanne Jonsson sade att filmbranschen har behov av hyrbilar och hon lovade Leijon att hyra hos honom vid filminspelningar.