Turismen i Piteå omsatte en halv miljard

548 miljoner kronor. Det omsatte turismen i Piteå under 2016, en näring som skapade 389 helårsarbeten och besöksnäringen redovisar också toppnoteringar under 2017.

GODA ÅR. Trots tidvis dåligt väder. 2016 och 2017 har varit goda år med hög beläggning vid Pite havsbad.(Arkivbild).

GODA ÅR. Trots tidvis dåligt väder. 2016 och 2017 har varit goda år med hög beläggning vid Pite havsbad.(Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2017-08-28 05:00

En summering av turistsäsongen 2017 visar att trenden att Piteå växer som turistort håller i sig.

– Piteå håller ställningarna. Det är fantastiskt att trots att Pite havsbad i huvudsak användes som flyktingboendet under vintern, så har Havsbadet totalt ändå ökat beläggningen av turister, säger Per Hallqvist, vid Destination Piteå.

Enligt Havsbadets vd Tobias Lindfors ökade beläggningen med 38 procent under 2016.

Fyra månader senare än vanligt har den så kallade Tem-undersökningen landat som summerar året 2016.

Tem står för ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen. PT har nyligen redovisat effekterna för Arjeplog. Där omsatte turismen 176 miljoner kronor under 2016. I Piteå omsatte den 548 miljoner kronor, vilket är en marginell ökning jämfört med 2015. Då omsatte besöksnäringen 546 miljoner kronor. Av de 548 miljoner kronorna stod hotellgäster för 157 miljoner.

Campingens betydelse ökar. Under 2016 omsatte näringen 91 miljoner kronor vilket är åtta miljoner kronor mer jämfört med 2015.Tomas Lindbäck som driver Västra kajen camping med 150 platser ser en tydlig ökning av utländska gäster.

– Norrmännen är fortfarande största grupp.Vi får också fler från Tyskland och Nederländerna och de stannar dubbelt så lång tid jämfört med tidigare.

Antalet övernattingar ökar. Under fjolåret hade Piteå 1,1 miljoner övernattningar vilket är 52 000 fler jämfört med 2015. Av det stod Piteås 14 campingsanläggningar för 247 000 övernattningar vilket anses vara ett rekord. 80 procent av de som sov över var svenskar, resten utländska besökare. Norrmännen är fortfarande mest flitiga på att besöka Piteå. De står för 89 procent av alla bokningar på campingar och för 66 procent av alla övernattningar på hotell, stugbyar och vandrarhem. Sådana näringar och restauranger får goda intäkter från både svenska och utländska besökare. Förra året spenderades 248 miljoner kronor på logi och restaurangbesök.

Under 2016 skapade besöksnäringen 389 helårsarbeten.

Besöksnäringen ger också skatteintäkter till kommunen. Under 2016 blev det 44 miljoner kronor. 2015 var skatteintäkterna 47 miljoner kronor.

Fortfarande råder dock ett handelsunderskott. Handeln i Piteå omsätter cirka 2,8 miljarder kronor varje år men det skulle kunna vara mer.

– Piteå har ett handelsindex på 90. Det betyder att tio procent av de 2,8 miljarderna, 280 miljoner kronor, är när folk från Piteå åker utanför kommunen för att handla. Butiksägarna i Pieå får göra mer för att pengarna ska stanna i Piteå, säger Hallqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!