Turismen fortsätter öka i Norrbotten

Det går bra för turismen i Norrbotten. Under 30 månader i sträck har antalet gästnätter i Norrbotten ökat. Nu satsar Swedish Lapland på att öka turismen ännu mer. Främst genom att utveckla flygtrafiken ytterligare.

Piteå2008-02-15 00:00
PITEÅ (PT)På onsdagens medlemsmöte med representanter från Swedish Laplands nio destinationsorter diskuterades framtida satsningar på gemensamma marknadsaktiviteter i Norrbottens län. Främst låg fokus på hur man ska få fler direkt flyg mellan länets flygplatser och destinationer ute i Europa. En viktig satsning då undersökningar visar att allt fler vill resa oftare fast under kortare perioder.

- Därför är det viktigt att man kommer snabbt till slutdestinationen. Ett bra exempel är direktflyget mellan Kiruna och London, och det finns ju fler flygplatser i länet att använda sig av, säger Jan-Erik Jaensson, vd på Swedish Lapland.

Hitills finns det inga färdiga planer om vilka destinationerna ska komma att bli. Istället har samtalen mestadels kretsat kring målmarknaden och målgruppen för framtida projekt.

- När vi pratar om charter så är det inte lågprischarter vi menar. Om man åter tar Kiruna som exempler, fjällen där riktar sig till de något mer välbärgade, den globala resenären som har gott om pengar och som ställer lite högre krav än den genomsnittliga resenären.

Mer turister

Swedish Lapland riktar sig främst till företagsgrupper som kommer till länet för exempelvis ledningsgruppsmöten eller kickoffer. Men Jaensson tror också att Norrbotten skulle må bra av ytterligare turisttillströmningar.

- 38 procent av det som spenderas under besöken i Norrbotten går direkt in i handeln, så det gynnar flera brancher när folk kommer hit.

Norrbotten ligger bra till

I jämförelse med resten av landet ligger Norrbotten bra till i statistiken över utländska turister.

- Under 2007 ökade antalet
utländska gästnätter med 11,5 procent här i länet jämfört med rikets totala ökning på 5 procent, säger Jaensson.

- I nuläget har vi ökat antal gästnätter varje månad i 30
månader, jag vågar nästan påstå att det är någon form av svenskt rekord.

För att marknadsföra länet kommer man framöver jobba med bland annat produktplacering i några av de Norrbottniska tv-produktioner som är på gång under året. Man kommer också annonsera mycket i kryssningstrafiken till och från Luleå. Främst kommer man dra med det småskaliga i den svenska delen av Lappland.

- Folk vet att Lappland finns, finländarna har satsat hårt på turism i sin del, så nu ska vi markndsföra det svenska Lappland helt enkelt.Vi ska satsa på småskalighet och exklusivitet i det vi tillhandahåller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om