Arrangemangen för att möta Piteås näringsidkare avlöser varandra. I onsdags genomfördes ett morgonmöte i Vardagsrummet i Bryggeriet, och tidigt på fredagsmorgonen var det dags igen.
Drygt 200 företagare kom för att äta frukostmacka designad av Lisa Helmér vid Pensionatet, mingla och få information. På scen, Piteås näringslivschef David Sundström och komikern Åsa Ivarsdotter. Dagens tema var från "hav till kust" vilket fick Sundström att reflektera:
– Hur har ni tänkt? Färdas man från hav till kust kommer man ju ingenstans, uttryckte han något filosofiskt.
På plats denna fredag fanns också Carina Wiklund, hotellchef för nya Kust och Spa hotell, Tobias Lindfors som köpt Pite havsbad, och Tomas Lindbäck, framgångsrik utvecklare av camping Västra kajen.
Carina Wiklund pekade apropå Sundströms fundering, att Skoogs tänkt lite vidare.
– Vårt koncept är från fjäll till kust, sade chefen för det hotell som öppnar dörrarna 20 juli.
– Temat speglar allt i hotellet, från inredning till mat och dryck, det blir en mycket personlig atmosfär.
PT mötte också Luleås näringslivschef Matz Engman, vars koncept Piteå härmat.
– Vi har haft den här typen av företagsfrukostar i åtta år, nu är det kul att Piteå tar efter.
PT har tidigare i omgångar skrivit om Tomas Lindbäcks arbete med den camping han utvecklat i marin miljö och som främst riktar sig emot 55+ gäster. Nyligen fick han epitetet årets marknadsförare i Sverige.
– Vi har haft mycket folk sedan i påsk och nu rullar det bara på, fullbokat förra helgen och fullbokat igen i pingst.
PT har också nyligen redogjort för nye ägaren Tobias Lindfors planer med Pite havsbad. Han uttryckte:
– Piteå är bra på att marknadsföra, men dåliga på att sälja, sade Lindfors, som angav att det är en sak att synas. En helt annan sak är att kunna stänga en affär, göra avslut.
Här finns enligt Lindfors, mycket att utveckla.
Helene Röckner, ordförande för Destination Piteå, är glad över att det investeras så mycket i kommunen just nu och att det görs satsningar både på landsbygden och i skärgården.
Åsa Ivarsdotter kastade ut frågan. Vad är bra med Piteå?
– Mångfalden, att vi är kompletta i vårt campingutbud, sade Tomas Lindbäck.
– Piteå är duktigt på att ta hand om alla som kommer. Men vi måste lära oss att samarbeta, inte enbart vara ordermottagare, sade Tobias Lindfors.
– Vår styrka är närhet där vi kompletterar varandra och vi ska fortsätta att bygga på det, sade Carina Wiklund vid fredagsmorgonens tidiga frukostmöte.