Tung arbetsmiljö har förbättrats
Snart är det dags för byte till vinterdäck och däckbranschen är startklara inför den kommande rusningen. Efter att arbetsmiljön setts över kan också konstateras att länets däckfirmor även arbetar för högtryck med att förbättra den tunga arbetsmiljön.
Ett lastbilsdäck väger mellan 80 och 100 kilo. "Man kan rulla det, men i övrigt är det maskiner som gäller vid hantering av så tunga däck", säger Peter Öhlund.FOTO: Robert Lundberg
Foto: Robert Lundberg
Trots att det tvååriga projektet visat att nästan 90 procent av verkstäderna hade behov av förbättringar i arbetsmiljön, anser verket att branschen har både vilja och kunskap att förbättra arbetsmiljön.
- Vi har haft anmärkningar på arbetsmiljön på nästan alla ställen i landet, även i Pite älvdal, och oftast har det handlat om belastningsergonomi. Det kan exempelvis vara att firman bör köpa in en bättre däckkärra eller skaffa bra pallar så att personalen inte behöver lyfta över axelhöjd. Det är också vanligt att hörselskydd inte används, säger arbetsmiljöinspektör Håkan Sandström.
Få tunga lyft
Vid Piteå gummiverkstad har inget besök gjorts, eftersom firman endast har en person anställd. Varken ägaren Tommy Bergström eller Peter Öhlund som jobbar där, anser dock att tunga lyft är ett problem eftersom däck från tunga fordon byts med lyft.
- Vårt jobb har dessutom blivit mindre stressigt sedan den nya lagen om att man får byta till vinterdäck redan 1 oktober kom. Bilägarna börjar skifta däck lite tidigare och för oss blir säsongen längre men mindre intensiv, säger Tommy Bergström.
Trötta axlar, knän och armbågar är de vanligaste belastningsskadorna inom däckbranschen. Men Håkan Sandström menar att företagen under de två åren som projektet pågått, jobbat bra med att förbättra bakomliggande orsaker. Av förklarliga skäl har företagen dock hunnit olika långt i sin strävan att minska skadorna.
Inga orimliga krav
- Vi ställer inte orimliga krav. Små företag kan inte hosta upp 100 000 kronor till en bättre maskin omedelbart. Vi föreslår istället att de nästa gång investerar i en som uppfyller kraven bättre.
När det gäller tunga lyft ser Sandström det positiva i att antalet stadsjeepar stadigt minskar eftersom de har större och tyngre däck.
- För några år sedan skulle alla ha en SUV, men nu har folk insett att de är för dyra att köra och vill ha miljövänligare bilar. Det tackar däckbranschen såklart för, arbetet är tungt nog ändå.
FAKTA Vinterdäck
Det är lag på vinterdäck vid vinterväglag 1 december till den 31 mars för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar upp till 3,5 ton samt släp som dras av dessa. Vinterväglag är det om det finns snö, is, snömodd eller frost på vägarna. Polisen bedömer om det är vinterväglag. Det är dock tillåtet att köra på dubbdäck 1 oktober till 15 april.
Vinterdäck krävs 1 december-
31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
Dubbdäck får användas 1 oktober-15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Källa: NTF
Vinterdäck krävs 1 december-
31 mars om det är vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.
Dubbdäck får användas 1 oktober-15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Källa: NTF
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!