"Tunga" nämnder vill ha järnvägen i stan

Om Norrbotniabanan byggs kommer den sannolikt att gå över Pitholm med station i Södra hamnen. Inom kort ska fullmäktige i Piteå säga sitt, men redan nu har tunga nämnder förordat stadsalternativet.

Piteå kommuns "tunga" nämnder förordar att Norrbottniabanan ska gå genom Pitholm till en station i Södra hamnen, se skiss på bilden. (Arkivbild)

Piteå kommuns "tunga" nämnder förordar att Norrbottniabanan ska gå genom Pitholm till en station i Södra hamnen, se skiss på bilden. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2008-09-06 06:00
Så väl miljö/byggnämnden som teknik/servicenämnden förordar det alternativ som innebär att en bro byggs över Pitsundet och fortsätter över Pitholm med station i området kring Södra Hamnen i centrala Piteå. Inom kort ska kommunstyrelsen och kommunfullmäktige fatta beslut i frågan och det beslutet kommer med största sannolikhet att följa i nämndernas spår.
- Det här har ju diskuterats under lång tid och jag tror nog att enigheten i kommunen är ganska stor. Vi har vägt för- och nackdelar och funnit att en stadsnära dragning är det bästa alternativet, säger Björn Berglund, ordförande i miljö/byggnämnden.
Att bygga järnvägsbro över Pitsund innebär en fördyring av sträckningen, särskilt om Banverkets förslag om en högbro ska byggas. Berglund tror dock att en klaffbro är fullt möjlig att bygga.
- Banverket fiskar lite, känns det som. Det handlar om pengar, om hur mycket kommunen eventuellt kan vara beredd att satsa. Det är omöjligt att föregå vad det kan innebära, men det kommer säkert att kosta kommunen en del, säger Björn Berglund.
Stadsnära järnväg
Berglund är medveten om att det finns ett visst folkligt motstånd mot en stadsnära dragning av järnvägen, men han menar att det i stor utsträckning handlar om egenintresse.
- Infrastruktur är svårt, men det är viktigt att se till helheten. Det finns redan ett spår ut till Haraholmen och vi har en rangerbangård vid Timmerleden som medför en del olägenheter. Om det blir det stadsnära alternativet så hamnar rangerbangården ute på Pitholm och länken till Haraholmen förblir intakt.
- Sammantaget berörs bara fem fastigheter av det stadsnära alternativet, säger Berglund.
Men om man väljer sträckan längs E4 med resecentrum mellan gamla vattentornet i Öjebyn och Lomtjärn berörs väl färre?
- Nej, då har vi flera höjdskillnader att ta hänsyn till och bland annat måste Forslunds Bil flyttas.
Det mesta talar alltså för att Piteå kommun väljer det stadsnära alternativet och det väger i så fall tungt när Banverket ska fatta beslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om