Det är ett tungt uppdrag rederiföretaget Marine Group i Piteå tagit på sig.
– Transformatorn kommer med lastbåt i Norrköping den 9 september. Sedan lastas den på en pråm som dras upp av oss till Sandholmen. Väder och vind kan spela in, men vi räknar med att pråmen ska anlöpa Sandholmen 15 september, säger Billy Henriksson vid Marine Group.
Dan Svanmo vid den svenska delen av finska åkeriet Silvasti som ska köra transformatorn, förklarar hur resten av resan förlöper:
– Transformatorn lastas om i Norrköping på pråmen där transformatorn ställs på en meter höga pallbockar. Vid Sandholmen kommer Marine Group att bygga om kajen.När pråmen kommer dit, backar en trailer under transformatorn på pråmen och lastar den, förklarar Svanmo.
Lång specialbil
Den specialbyggda bilen kommer från finska åkeriet Silvasti. Den är 39 meter lång, har 18 hjulaxlar med 144 däck och kan enbart köras i några kilometer i timmen.
Sedan börjar turen till vindkraftsparken. Med last väger hela ekipaget 395 ton.
– Vi kommer att köra från Sandholmen till Hortlax och vidare till Blåsmark. Där svänger vi av emot Svensbyn och sedan ut på Arvidsjaurvägen för vidare färd upp till ställverket, förklarar Dan Svanmo.
Under resan passeras någon vägtrumma och en bro över Rokån. Frågan är om de kommer att palla för trycket?
– Vi förutsätter det. Vi har ju fått tillstånd att köra, säger han.
På plats vid ställverket lastas transformatorn av på samma sätt som den lastades på pråmen för att monteras i det ställverk som ska ta emot strömmen från Skogbergets vindkraftspark.