Företagen positiva till kommunens service

Goda resultat för Piteå kommun i servicemätning. Betydligt högre betyg än rikssnittet när det gäller bemötande, engagemang och effektivitet.

Näringslivschefen Nicklas Larsson, verksamhetsutvecklaren Emma Wredenberg och förvaltningschefen Jan Johansson är glada över att Piteå kommun står sig bra i jämförelse med andra kommuner.

Näringslivschefen Nicklas Larsson, verksamhetsutvecklaren Emma Wredenberg och förvaltningschefen Jan Johansson är glada över att Piteå kommun står sig bra i jämförelse med andra kommuner.

Foto: Torbjörn Carlsson

Piteå2021-09-30 19:00

– Det är ett väldigt positivt kvitto på att det arbete vi lagt ner de senaste åren gett resultat. Samtidigt är det här ett ständigt pågående arbete i syfte att bli bättre på alla områden, säger Jan Johansson, förvaltningschef samhällsbyggnad.

De positiva resultatet ingår i undersökningen Löpande insikt som genomförs av SKR (Sveriges kommuner och regioner) och är en servicemätning av kommuners myndighetsutövning. 

Det är första gången som Piteå kommun deltar och den här gången har fokus legat på företagens upplevelse av kommunens service i ärenden som rör bygglov, miljö- och hälsoskydd samt livsmedelskontroller.

– Vi har bara vänt oss till företag som varit i kontakt med kommunen. Kontakterna med företagen har skötts externt. Nu vet vi vad som funkar bra och vad som kan bli bättre inom dessa områden. Nästa gång kan vi mäta andra saker, säger Emma Wredenberg, verksamhetsutvecklare på samhällsbyggnad.

Svarsfrekvensen ligger på mellan 38 och 72 procent beroende på bransch. Sammanlagt har 76 företag svarat och den sammantagna nöjesgraden är hög, 85 procent. Boden ligger snäppet högre, men i jämförelse med länssnittet på 82 procent och rikssnittet på 72 procent så står sig Piteå bra.

– Det är extra roligt att få höga betyg på bemötande och effektivitet då det är något vi arbetat mycket med i vårt utvecklingsarbete, säger Jan Johansson.

Företagen har fått betygsätta information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. Bland de områden som fick lite sämre betyg fanns bland annat information på webbplatsen, information om processen samt möjligheten att använda digitala hjälpmedel.

– Det här ger oss en spännande inblick och möjlighet att bli bättre, säger näringslivschefen Nicklas Larsson.

Det här resultatet går lite stick i stäv med den årliga företagsbarometern?
– Den är lite annorlunda, men vi tar givetvis även dessa åsikter på allvar. Någonstans har vi misslyckats med att tydliggöra kommunens roll och hur vi kan kommunicera bättre, säger Larsson.

Den nu aktuella delrapporten ska kompletteras med en kommunranking, "Öppna jämförelser – företagsklimat", som ska redovisa årets som helhet och publiceras våren 2022.

– Det är en spännande tid och otroligt mycket på gång i både Piteå och närområdet. Antalet ärenden har ökat enormt och det måste vi hantera, säger Jan Johansson. 

Karta: Piteå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!