Trots att den första restriktionsfria sommaren på två år stundar väntas många svenskar spendera semestern hemma i Sverige. För elbilister väntar dock ett orosmoln inför bilsemestern. Många svenska semesterorter inklusive Piteå har nämligen inte tillräckligt med elbilsladdare, detta enligt en ny sammanställning av laddföretaget Monta.
Sammanställningen visar att det under juli månad väntas befinna sig 40 laddbara bilar per publik laddpunkt i Piteå, vilket äe fyra gånger fler än EU:s rekommendation om max 10 laddbara bilar per publik laddpunkt.
– Det finns absolut en del elbilsladdare här i Piteå, vi på Pite energi har laddare ute, det har även kommunen och Nordiska bil. Det kommer investeras i nya elbilsladdare av hela branschen och även vi planerar att utöka vår infrastruktur. Min analys är att det kommer vara en kraftig ökning av elbilar de kommande åren. Många företag kommer förmodligen satsa på el eller vätgas, säger Jörgen Andersson Strand, vd på Pite energi.
Han berättar vidare om Pite energis roll i den utveckling som sker.
– Det är en spännande utveckling och en del av den gröna utvecklingen. Vi på Pite energi har en viktig roll i det här och det är viktigt att vi hjälper till och bidrar, menar han.
1 juli drar fotbollsturneringen Piteå Summer Games igång vilket kan resultera i att både mängden bilförare och trängsel vid laddpunkter ökar.
– Det är väldigt svårt att säga om det kommer bli svårt att få tag i elbilsladdare under den helgen. Det finns elbilsladdare i kommunen men det beror helt på hur många som besöker staden och hur många av dem som har elbilar, menar Andersson Strand.
Marcus Enetjärn som är Sverigechef för laddföretaget Monta, trycker just på vikten av fler laddningsmöjligheter för elbilar.
– Det är enormt viktigt att den publika laddinfrastrukturen byggs ut och vi behöver också göra det möjligt för företag och privatpersoner att öppna upp sina laddpunkter som idag är stängda för privat bruk. Det svenska elbilsbeståndet växer i rekordfart, men utbyggnaden av laddinfrastruktur har inte hängt med i samma takt. Detta blir extra kännbart under semestersäsongen, säger han.
Sverige hör till ett av fyra EU-länder som inte når EU:s rekommendationer och sammanställningen från Monta visar att en majoritet av svenska län har ett underskott av publika laddpunkter.