Problemet med lössnöskotrar som leker på hyggen och kör sönder ömtålig nyplanterad skog är inte nytt. Men antalet lössnöskotrar har ökat kraftigt och därmed också skadorna för skogsägarna.
– Jag har själv kört skoter sedan 1967 men det har blivit mer extremt. Förr gick det inte att ägna sig åt friåkning, man fick hålla sig till lederna, men med de lössnömaskiner som finns idag tar man sig ju överallt, konstaterar Ulf Nordwall.
Nyligen upptäckte han att skoterförare återigen kört sönder nyplanterad skog.
– Jag förstår att det ser inbjudande ut när man kommer fram till ett kalhygge och ser öppen, orörd terräng, men de här förarna måste fås att förstå att om de inte sköter det här så kommer de snart inte att få köra skoter mer, då kommer det till slut inte att vara tillåtet längre.
Ulf Nordwall tror inte att hot om polisanmälan hjälper.
– De vet att det inte finns resurser att bötfälla någon för detta. Istället måste trycket komma inifrån, att man säger åt varandra och får kritik av sina egna när man kör på detta sätt. Det tror jag är det enda som hjälper.
Per Söderberg, ordförande i Piteå snöskoterklubb, håller med om att det är viktigt att få dessa förare att tänka efter.
– Som skoterförare är vi ju helt beroende av markägare för att överhuvudtaget kunna köra skoter och då gäller det att vi sköter oss. Det finns tydliga lagar kring hur man får köra och bara för att någon kört på ett ställe innan betyder det inte att det är fritt fram, var och en måste tänka efter.
Piteå snöskoterklubb har cirka 1 500 medlemmar. I Piteå finns runt 10 000 snöskotrar och bara under 2020 nyregistrerades över 400 snöskotrar.
Ulf Löfgren, säljare på Bilhuset, berättar att försäljningen ökat enormt.
– Alla vill vi ju kunna fortsätta köra skoter, så det är viktigt att köra med omdöme. Det vore ju fruktansvärt tråkigt om det skulle bli som i Finland och Norge med avlysta områden för snöskotertrafik.
– Vi ska vara rädda om möjligheten till friåkning och som säljare försöker vi också framhålla att det är viktigt att tänka på hur man kör.
Ulf Nordwall befarar dock att restriktioner kan bli aktuella med tanke på hur mycket skog och mark som körs sönder, både av skotrar och fyrhjulingar.
– För oss markägare är det mycket tid och pengar som går till spillo, helt i onödan, konstaterar han.