Att vara påtagligt trött när man kör bil är både straffbart och farligt, men ändå uppger mer än hälften av bilisterna att de inte avstår från bilkörning. Undersökningen, som är genomförd av Novus på uppdrag av Circle K, visar dessutom att bilisterna försöker motverka tröttheten med metoder som inte hjälper.
Att köra bil påtagligt trött kan vara lika farligt och straffbart som att köra rattfull. Det rubriceras som vårdslöshet i trafik och kan jämföras med 0,8 promille alkohol i blodet. Trots detta skulle mer än varannan bilist inte avstå bilkörning vid trötthet.
Det är fler manliga bilister (70 procent) än kvinnliga (51 procent) som uppger att de kört bil när de varit så trötta att det skulle kunna påverka körningen. Dock är kvinnliga bilister sämre på att stanna till för att vila, sova eller sträcka på sig när de känner sig trötta än manliga bilister.
Men trots att det som gäller vid trötthet är sömn, försöker många förare hålla sig pigga genom att exempelvis öppna ett fönster, sänka värmen i bilen eller spela hög musik. Det finns dock inga vetenskapliga belägg för att detta hjälper.
Mörkertalet kring trötthetsrelaterade olyckor bedöms vara högt men enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut kan trötthet vara en bidragande orsak till 10 till 40 procent av alla olyckor.
– Vi tycker att den här frågan förtjänar större utrymme i trafiksäkerhetsdebatten. Dels för att få fler att tänka till innan de trötta ger sig ut på vägarna, men också för att påtala att det enda som hjälper är att faktiskt sova, och en kort power nap på 15 minuter kan göra stor skillnad, säger Henrik Grenert på Circle K.
Circle K avsatt särskilda parkeringsplatser i Sverige för personer som vill ta en power nap. På samma stationer delar man dessutom ut gratis sov-kit med sovmask, nackkudde och öronproppar. Den enda som finns i Norrbotten är vid stationen i Norrfjärden.