Boksluten har varit tuff läsning för gatufestivalens företrädare två somrar i rad. Miljonsmällar har grumlat efterspelet.
Men nu blåser förändringens vindar. Sopkvasten går. Kostymen ska anpassas, samtidigt som stil och kvalité lyfts fram som vägvinnande ledord av en ny, ung, ettrig organisationen.
- Målet är att forma en festival som alla andra vill plagiera, säger Fredrik Johansson.
Lämnar vd-stolen
Åsa Stocksén lämnar vd-stolen efter ett år.
Dock fortsätter hon att verka under PDOL-flagg, som provisionsanställd sponsorjägare.
Jan Wimander, gammal vd och senaste året programansvarig, har sedan tidigare aviserat sin avgång för andra arbetsuppgifter.
Och från nu blir det alltså trion Johansson, Johansson, Öhlund som styr det dansande, leende sommarskeppet.
AnnaCarin Johansson blir halvtidare som supermentor.
Hon har fem års vd-erfarenhet från Piteå dansar och ler i sitt cv. Det jobbet lämnade hon för fyra år sedan för att bli producent på Acusticum, där hon alltså blir kvar till hälften.
Uppgiften som huvudansvarig delas av Fredrik Johansson och Niklas Öhlund, båda stöpta i Piteå.
Fredrik Johansson lirar elbas och har tidigare uppträtt en handfull gånger i olika bandkonstellationer på festivalen.
I somras var han engagerad i såväl biljett- som boendebiten.
Niklas Öhlund har också, sin ungdom till trots, mångårig erfarenhet inom PDOL, senast som marknadsansvarig.
Och nu blir han firmatecknare eftersom organisationen ska drivas utan vd.
Stil och kvalité, alltså.
- Vi jobbar stenhårt med att skissa festivalområdet i centrum, säger AnnaCarin Johansson.
- Och med att skapa ett nytt, fräscht, tilltalande festivalkoncept, förklarar Fredrik Johansson, med mentalt bifall från Niklas Öhlund som befann sig i Jokkmokk under gårdagen.