Trimmade mopeder - ett ökande problem
Trimmade mopeder är ett fenomen som skapar stor oro och irritation bland allmänheten. De senaste dagarna har polisen i Piteå stoppat flera trimmade mopeder och förarna hamnar i brottsregistret.
Den som åker fast för att köra trimmad moped hamnar i brottsregistret.
Foto: Jens Ökvist
Polisen får in massor av klagomål om buskörningar och buller från trimmade mopeder.
Glenn Larsson, ordningspolis, berättar att man de senaste två dagarna stoppat flera mopeder med en en högre topphastighet än det tillåtna.
Många klagomål
- Vi försöker stoppa de trimmade mopederna av främst två anledningar. Det ena är alla klagomål vi får in från allmänheten om buskörningar och högljudda fordon. Den andra anledningen är att det är farligt att köra trimmat. Mopederna är inte konstruerade för den högre hastigheten och det medför en ökad risk för olyckor, säger han.
Ett exempel på en ökad olycksrisk, enligt Glenn Larsson, är en bilist som står och väntar på att köra ut i en korsning och från sidan kommer en moped.
- Som bilförare räknar man inte med att en moped ska komma i 70 kilometer i timmen och då är det fort gjort att man kör ut och att det blir en kollision.
Reglerna kring mopeder och påföljden om man kört trimmat är en snårig historia och kunskaperna bland ungdomarna många gånger otillräcklig.
Hamnar i brottsregistret
- Många vet inte att den som åker dit med att köra trimmat hamnar i brottsregistret. Man får också böta och kan få vänta med körkortet om man är under 18 år, säger Glenn Larsson.
I stora drag handlar det om två klasser av mopeder. Den ena, klass 1, som får gå 45 kilometer i timmen och klass 2 som får ha en topphastighet av 30 kilometer i timmen. En klass 1-moped som går 52 eller mer räknas som en motorcykel och kräver A-körkort. En klass 2-moped räknas som en mc om den går 46 kilometer i timmen eller mer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!