Trevligare skolmiljö med gemensamma krafter

TRIVSELARBETE. Det började med några elever som ville måla om en grå och trist skolkorridor. Sedan dess har arbetet för att skapa en trevligare och mysigare miljö på Grans Naturbruksskola spridit sig både bland elever och personal.

Piteå2007-05-11 00:00
Grundtanken är att om alla tillsammans skapar en fräsch och trivsam skolmiljö kommer också alla att vårda och vara rädda om den.

- Det blir mer personligt, det är alltid någon som känner
någon som varit med och
exempelvis målat och då vill man ju inte sabba och förstöra, säger Maria Lindberg, andra-
årselev och en av de drivande eleverna i "Foajegruppen" som den kallas. Gruppen bildades
efter ommålningen av korridoren för att få fler delaktiga i nästa projekt som var att fräscha upp skolans foaje som var kal och tråklig och saknade sittplatser. Eleverna ville skapa en trevligare miljö att vistas i mellan lektionerna.

Fräschare skola

I foajegruppen ingår förutom elever även personal i form av vaktmästare, rektor, fritidsledare, elevassistent och lärare.

- Efter foajen har arbetet spridit sig vidare i skolan och även klassrum och klassrumskorridoren har fått en uppfräschning, berättar Eva Sundström Boo, fritidsledare, som passar på att berömma eleverna för deras arbete.

Klotterböcker

I dag har foajen målats om, nya möbler och gardiner har köpts in och tavlor pryder väggarna. I klassrummen finns nya gardiner och växter och i klassrumskorridoren hänger stora, vackra fotografier av skolans djur.

Tjejernas toaletter har också fräschats upp och målats med motiv. Här finns nu särskilda "klotterböcker" som eleverna kan skriva ner sina tankar i istället för som tidigare på
väggarna.

- Det har varit många arbetskvällar men det har varit väldigt kul också, säger Emma Grimm som tillsammans med Maria Lindberg, Nina Haraldsson och Lisa Burman jobbar för att göra ännu fler delaktiga i
arbetet.

- Alla kan komma med förslag på förbättringar, vi tror att ju fler som är med desto bättre blir det.

Fortsatt arbete

Att få loss pengar till de olika förbättringar som gjorts har inte varit något problem, berättar eleverna, arbetet för en trivsammare skolmiljö fortsätter och fler projekt dyker hela tiden upp,

- Det är väl ungefär som med ett hus, när man är klar med sista projektet får man börja om igen med det första, fast då blir det nya elever som får ta över, skrattar Emma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om